Jak se do léta zbavit křečových žil?

Jak se probudit ze zimního spánku a dostat své nohy opět do kondice? Pokud trpíte křečovými žilami, nebo k nim máte dědičné sklony, musíte se o své nohy postarat mnohem důkladněji a pečlivě zvolit vhodné cviky a sporty, abyste si namísto očekávané úlevy a posílení svalstva spíš nepřitížila.

Že to zabere moc času? Nesmysl! Podívejte se na následující denní plán, který zvládne každá žena. Úplně první, co byste měla udělat, je navštívit odborníka, který Vám na základě vyšetření sdělí, v jaké fázi se váš problém nachází. Není vhodné nic zanedbat a je důležité začít problém řešit co nejdříve. „Drobné křečové žilky nepředstavují jen kosmetický problém. Žena by si měla uvědomit, že se s největší pravděpodobností brzy rozrostou ve větší a mnohem nebezpečnější křečové žíly. Jejich odstranění bych ve většině případů neodkládal,“ varuje MUDr. Ota Schütz, primář pražské Žilní kliniky. Křečové žíly jsou z více jak 80 % dědičné, a proto, pokud je má žena v rodině, by měla důkladně dbát na preventivní opatření i přesto, že jimi zatím netrpí.

Začněte hned ráno
Začít preventivně bojovat proti křečovým žilám můžete hned po probuzení. Odhrňte peřinu, natáhněte nohy a kružte kotníky nejprve na jednu a pak na druhou stranu, propínejte a krčte prsty u nohou, v závěru „jeďte na kole“ – vleže, jak nás to učili ve školce na tělocviku. Poté pomalu z postele vylezte, přesuňte se do koupelny a dejte si ranní sprchu, při níž budete střídavě sprchovat nohy studenou a teplou vodou od chodidel směrem vzhůru. Čas, který tomuto věnujete, se nijak nepromítne do vašeho ranního režimu, ale vaše cévy se zpevní a prokrví.

Než vyjdete z domu
Před tím, než vyrazíte do práce, si dobře rozmyslete, co si vezmete na sebe. Často se můžete dočíst, že při onemocnění křečovými žilami není vhodné nosit boty na vysokém podpatku, jelikož takové boty snižují průtok krve v končetinách. „To je jeden z mnoha mýtů o křečových žilách. Vysoké podpatky nejsou příčinou vzniku křečových žil. Na vině je bohužel pouze dědičnost,“ upozorňuje MUDr. Ota Schütz a dodává: „většina postižených křečovými žilami má i příčně plochou nohu. Zde bych doporučil speciální vložky do bot. V případě již vzniklých křečových žil je také vhodné nosit speciální zdravotní elastické punčochy.“ Rovněž není dobré nosit příliš úzké kalhoty a punčocháče, ponožky vás nesmí škrtit.

Běžný pracovní den
Křečovým žilám nejúčinněji předejdete tím, že se budete často hýbat. Zkuste proto v práci víc chodit a pohybovat se. Nehledejte v tom nic složitého. Například místo toho, abyste jela do třetího patra výtahem, prostě vyjděte schody. Pokud vám to dělá problém, jděte pomalu a dělejte si přestávky. Jakmile si na to zvyknete, můžete si schody vyjít třeba třikrát. Stoupání do schodů totiž mobilizujete lýtkové svalstvo a podporujete tak zpětné proudění krve.
„Největším problémem běžného pracovního dne je nedostatek pohybové aktivity. Dlouhé sezení, ale i stání podporuje vznik křečových žil a zhoršuje jejich stav. Jestliže je toto přesně váš případ, zkuste se jednou za hodinu projít po kanceláři, nebo vsedě kružte a kývejte nohama, abyste alespoň trochu rozproudila krevní oběh,“ doporučuje MUDr. Schütz.

Cvičení a sporty
Udělejte si jednou-dvakrát v týdnu čas sama na sebe a zacvičte si. Pokud nemůžete v týdnu, věnujte se sportu alespoň o víkendu. Nejjednodušším a nejméně náročným sportem je obyčejná chůze. Vezměte si pohodlné boty a vydejte se na procházku po okolí, nebo třeba na nákup. Zrovna tak můžete vzít kolo a pro pečivo na snídani si do nejbližšího obchodu zajet. Nejúčinnějším sportem při problémech s křečovými žilami je ale rozhodně plavání. Nohy si procvičíte, aniž byste je zatěžovala vlastní vahou.

Nevhodné sporty
„Snad jediný sport, který se při výskytu křečových žil vyloženě nedoporučuje, je jízda na koni,“ vysvětluje uznávaný a zkušený doktor z Žilní kliniky v Praze. „Nejvhodnější nejsou ani sporty s rychlými starty a doskoky, jako například tenis, badminton a squash, dále odbíjená a košíková. Tyto sporty však spíš zhoršují již vzniklé křečové žíly, a proto nevidím důvod, proč je po odstranění křečových žil znovu neprovozovat,“ ujasňuje MUDr. Schütz svou výpověď. Křečovým žilám podle něj nesvědčí ani výrazné změny teplot, a proto doporučuje návštěvu sauny rovněž až po odstranění problému.

Před spaním
Než ulehnete ke spánku, opět nohy osprchujte střídavě teplou a studenou vodou, přičemž vždy končete studenou. Můžete si znovu lehce zacvičit a nohy protáhnout. Vezměte si deku, peřinu pro návštěvy, nebo si kupte speciální polštář a nohy si v posteli podložte. I při spánku je totiž vhodné, aby byly nohy o 10 cm výš než srdce.

Poslední možnost
Jestliže již křečové žíly máte, je opravdu vhodné si je nechat odstranit, jelikož v tuto chvíli už Vám žádná prevence nepomůže. „Pokud navíc trpíte bolestmi, je jedinou možností navštívit chirurga, který se křečovým žilám věnuje a od bolesti vám pomůže radikální cestou, tedy operačně. Nejlepší je na nic nečekat, a jakmile objevíte první příznaky, řešte je,“ radí MUDr. Schütz. Nicméně ani operační řešení není problém. Zákrok není náročný, zbaví vás veškerých potíží a vy můžete jít tentýž den domů.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.


*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>