Jak si zamilovat pohyb?

1. Pohyb je pro ně radost

Lidé milující cvičení nemají ve slovníku výrazy jako musím nebo měl/a bych. Neomezují pohyb na hodinu ve fitness centru, ale berou ho jako automatickou součást života a přesně tak o něm přemýšlejí. V domě, kde bydlí, raději vyjdou schody, místo aby použili výtah, protože to znamená kroky, pohyb a spálené kalorie.

Nebo: na parkovišti u supermarketu nehledají místo hned u vchodu, ale zaparkují o něco dál a vzdálenost do obchodu rádi dojdou. Odborníci říkají, že takhle se můžeme naučit přemýšlet všichni. Jde o to začít malými triky, kterými obelstíte mozek: například v metru si zakázat eskalátory a chodit zásadně po schodech. Za pár týdnů se z toho stane zaběhaný rituál, o kterém nebudete vůbec přemýšlet.

2. Nedělají sport, který je nebaví

Trápit se šedesát minut na hodině jógy jenom proto, že to momentálně doporučují všechny celebrity a kamarádka? „Lidé, kteří milují cvičení, neplýtvají energii na aktivity, které je nebaví,“ říká Jana Havrdová, prezidentka Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz a nezávislé iniciativy Česko se hýbe, která chce rozhýbat český národ.

„Vezměte si, kolik lidí dnes začíná třeba běhat jenom z toho důvodu, že je to trendy nebo že tím spálí velké množství kalorií, ačkoliv běh nenávidí. První předpoklad, jak si zamilovat určité cvičení, je přitom ten, že vás bude bavit. Protože pokud vás netěší, bude váš mozek vymýšlet všechny možné výmluvy, jak se mu vyhnout – nejen dneska, ale také zítra, pozítří a tak dále.”

3. Pořizují si správné vybavení

Samozřejmě že cvičit se dá v čemkoliv, klidně ve starém sepraném tričku a converskách. Jenže když se v takovém tričku budete potit jako v sauně a po půlhodinovém poskakování vás z obutí budou bolet nohy, cvičení si vůbec neužijete a hned tak se k němu nevrátíte.

Nehledě na to, že u některých sportů si špatným vybavením můžete docela vážně ublížit. Lidé, kteří si zamilovali pohyb, vědí, že k němu patří správné oblečení a vybavení, protože s ním je to mnohem větší zábava. To neznamená, že za oblečení nebo pomůcky musíte utratit tisíce. Každopádně, když do nich investujete, je to motivace převléknout se do sportovního znovu, protože je na co se těšit. Kromě toho oblečení může posloužit jako dobrá odměna. Jakmile dosáhnete určitého cíle, máte povoleno koupit si nějakou novinku nebo vychytávku.

4. Sledují zpětnou vazbu

Jak poznáte opravdového sportovního nadšence? Jedním z vodítek je podle Jany Havrdové to, že má na ruce nějaký sportovní náramek: „Lidé, kteří milují pohyb, neustále sledují své výsledky – kolik kroků nachodili, kolik kilometrů uběhli, kolik kalorií snědli a zase spálili.

Velmi často se také prostřednictvím různých aplikací porovnávají s ostatními, třeba se skupinou kamarádů, do které se sami zařadili. Tato zpětná vazba jim pomáhá k další motivaci, stanovování nových cílů a neustálému překonávání sebe sama.”

5. Mají plán na krize

Ve všední dny není tak složité zdravě jíst a pravidelně cvičit. Horší to je, když nás něco vykolejí: pracovní cesta, dovolená nebo nemoc, kvůli nimž všechny zdravé návyky padnou za oběť nečekanému rozvrhu. „Lidé, kteří milují cvičení, s takovými krizemi počítají. Vědí, že život se neděje vždycky podle plánu, a jsou připraveni zareagovat, když se ten jejich zbortí. Když si totiž nedáte konkrétní plán a necháte to na situaci, jak se vyvine, nevrátíte se hodně dlouho nebo nikdy.

6. Myslí na zdravou stravu

Lidé, kteří milují cvičení, vědí, že pohyb je pouze jedna kapitola z velké knihy životní styl, navíc ta kratší. Mnohem rozsáhlejší část je jídlo: „Neznamená to, že milovníci pohybu si nikdy nedají nic nezdravého nebo si na doživotí zakážou čokoládu. Tihle lidé spíš přemýšlejí nad tím, co jedí, takže si v náročný den dopředu připraví třeba zdravou svačinu,“ radí Jana Havrdová s tím, že milovníci pohybu nenechávají jídlo náhodě, promýšlejí ho a monitorují, co si dávají do těla.

7. Umí se odměnit

Zní to jako klišé, ale všichni víme, že odměny fungují. Je to skvělý způsob, jak se ocenit za už vykonané a nabít na to, co teprve přijde. Odměna může mít různé podoby. Naplánujte si něco, ideálně něco pro sebe, co vás dobře naladí, nabije a popožene vstříc produktivitě.  Jenom dejte pozor, ať odměna není v přímém rozporu s tím, čeho chcete dosáhnout. Odměnit se při budování pozitivních pohybových návyků tím, že si dáte týden nohy nahoru, nezavání motivací, ale spíš tím, že s návykem rychle skončíte.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *