Maminky, pozor na zatěžování kloubů a svalů

Maminky na mateřské jsou obdařeny zvláštním darem – vnímají všechny tělesné signály svého dítěte, na které hned dokáží reagovat jako nikdo jiný. Své vlastní tělo však tak pozorně nesledují a své potřeby často ignorují ve prospěch milovaného potomka. S rostoucí hmotností dítěte, a tudíž i náročností mateřské „dovolené“, se jim to však může vymstít. Co dělat, aby maminky fyzicky zvládaly své mateřství, poradí fyzioterapeutka Lenka Augustínová z centra fyzioterapie Kinisi v Praze.Maminky na mateřské jsou obdařeny zvláštním darem – vnímají všechny tělesné signály svého dítěte, na které hned dokáží reagovat jako nikdo jiný. Své vlastní tělo však tak pozorně nesledují a své potřeby často ignorují ve prospěch milovaného potomka. S rostoucí hmotností dítěte, a tudíž i náročností mateřské „dovolené“, se jim to však může vymstít. Co dělat, aby maminky fyzicky zvládaly své mateřství, poradí fyzioterapeutka Lenka Augustínová z centra fyzioterapie Kinisi v Praze.
Po tělesné zátěži, jakou bylo těhotenství, se žena sotva stihne zotavit a už se pouští do dalšího, ještě náročnějšího, fyzického výkonu. Zvedá každým dnem větší dítě, přenáší ho buď v autosedačce, nebo i s kočárkem, někdy ho musí nést i několik pater, a přitom ji produkce mateřského mléka obírá o podstatnou část energie a noční kojení o spánek. Přestože je ženské tělo zázrakem přírody, které všechnu tuto rostoucí zátěž zvládne, snahou každé čerstvé maminky by mělo být, aby ji zvládlo, pokud ne bezbolestně, tak alespoň co nejpříjemněji a bez dlouhodobých následků.
Z těchto důvodů se maminkám na mateřské doporučuje věnovat jednodušším cvikům, které mohou provozovat v pohodlí domova a nemusí se registrovat ani docházet do fitness centra. Do některých z nich mohou klidně zapojit i děťátko. Cvičení by se ideálně mělo soustředit na posílení břišních a zádových svalů, které udržují tělo ve vzpřímené poloze, ale také na ruce a nohy.

Fyzioterapeutka Lenka Augustínová doporučuje tyto cviky:

1. cvik: Elko

Lehněte si na záda tak, aby byla celá páteř v kontaktu s podložkou. Nohy jsou zvednuté do pravého úhlu a ruce držíme před sebou. Ruce pomalu zvedejte do vzpažení nad hlavu, přičemž Vaše páteř zůstává ve stálém kontaktu s podložkou. Při cviku se snažte přirozeně dýchat od spodní části břicha, přes třísla až dozadu do kříže. Délka provedení cviku je individuální a závisí na tom, jak dlouho udržíte nohy ve vzduchu a páteř pevně přilepenou na podložce (30 sekund až 1 minutu). Cvik můžete ztížit přidáním závaží do rukou, případně můžete před sebou držet dítě a prodýchávat do zmíněných partií.

2. cvik: Dřep

Postavte se s nohama doširoka, plosky chodidel směřují dopředu a páteř je napřímená. Dávejte pozor na prohnutí v kříži. Pomalu jděte do podřepu (jako byste si sedali na židli), přičemž se snažte udržet páteř narovnanou. Osa kolen by neměla předběhnout špičky chodidel a kolena se nesmí vtáčet dovnitř. Cvik si můžeme ztížit přidáním závaží do rukou, případně můžeme cvičit i s dítětem v rukách.

3. cvik: Motorkář

Posaďte se na židli s nohama před sebou, paty jsou v kontaktu s podložkou a špičky ve vzduchu. Vaše páteř je rovná a ruce držíte před sebou. Celé tělo nakloníte dozadu, tak aby páteř zůstala vyrovnaná a neprohnuli jste se v její spodní části. Důležité je, aby hlava zůstala v prodloužení trupu a nebyla předsunutá dopředu. Při cviku se pravidelně a přirozeně nadechujte do spodní části břicha, třísel a kříže. Udržením vyrovnané páteře s rukama před sebou rotujeme do stran. Cvik můžeme ztížit přidáním závaží do rukou, případně držením dítěte.

Pokud náhodou dojde ke zranění nebo přetížení, na pomoc přichází ozón
Někdy však nestačí ani postupné přivykání zátěži a dojde ke zranění nebo přetížení. V takovém případě je vhodné sáhnout po prostředku, který spolehlivě odstraní bolest dříve, než Vám ztíží péči o dítě. Mnohé z přípravků proti bolesti nejsou vhodné pro těhotné a kojící ženy, výjimku však představuje Ozonicon®, novinka, která v sobě kombinuje sílu medicínského ozonu (známého z ozonoterapie) s jednoduchou aplikací klasických emulgelů. Vědcům z univerzity v Padově se podařilo ozón nejen stabilizovat, ale také k němu přidat přírodní látky jako rybíz černý, který pomáhá při zánětech a křečích, dezinfekční a protizánětlivý extrakt z arniky horské a kořenový výtažek z čertova drápu pomáhajícímu při kloubním revmatismu. Jejich účinky podtrhují glukosamin a chondroitin sulfát, nejznámější a vysoce účinné látky pomáhající k léčení kloubů a působící proti opotřebení chrupavek. Díky italským vědcům tak mají nové i budoucí maminky k dispozici emulgel, který svým složením pomáhá s léčbou i potlačováním bolesti. Ozonicon nenahrazuje plnohodnotnou nemocniční ozónovou terapii, ale díky jednoduchosti a efektivitě je ideální pro použití v domácnosti.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *