Vůně přímo nakažlivé

Možná ještě přesně nevíte, co to jsou niche parfémy. Až je jednou vyzkoušíte, nebudete už chtít vonět ničím jiným. Jsou totiž originální, mají svůj příběh a vzbuzují emoce.

Pohledem do slovníku zjistíte, že francouzské slovo niche znamená výklenek, niku, dokonce psí boudu. Jsou tedy jakoby stranou pozornosti. Ve skutečnosti jde o parfémy se vzácnými přísadami (např. v noci sbírané lístky jasmínu, stříbrné kadidlo, absinth, střelný prach, dřevo z Laosu) v luxusních flakonech často ozdobených drahými kameny. Rozhodně nepatří mezi tzv. musthave výrobky. Stojí za nimi mnohaletá tradice věhlasných výrobců parfémů a odlišují se zejména výrobou navazující na tradiční parfémařské řemeslo. Vývoj jedné vůně může trvat i desetiletí. Jsou tedy jedinečné, od vůní na trhu se distancují a jdou si svou cestou.

Za počátek této výroby parfémů se dá považovat rok 1911, kdy Paul Poiret, jedna z hlavních postav francouzské haute couture, definoval parfém jako módní doplněk a vytvořil pro svou nejstarší dceru vůni Rosine, která se mimochodem vyrábí dodnes.

Osobní parfémový styling

„Jiné luxusní parfémy spojují vůni s osobností, které by se člověk chtěl podobat,“ vypráví zaníceně Ivana Rudićová, parfémová stylistka v butiku Kosmetické delikatesy. „Niche parfémy vypovídají o našem já: jak se vidím, co o sobě chci sdělit.“

Niche vůně jsou originální, je proto jasné, že i jejich cena je vyšší než u voňavek koupených v běžné parfumérii. Než si takovou kosmetickou lahůdku pořídíte, měli byste vědět něco o tom, jak ji „nosit“, jak si ji vpustit do života. K tomu účelu slouží osobní parfémový styling. Odbornice vám vysvětlí, jak vůni chápat, jak ji vnímat, aby nám dodávala estetický požitek a spustila emoce.

„Mým úkolem jako parfémové stylistky je vybrat parfém jako šaty,“ vysvětluje Ivana Rudićová. „Když si vybíráte šaty, máte výhodu, protože barvu vidíte, poznáte, jak vám jdou k vlasům, jak vám sedí. Oči vám pomůžou. Parfémový styling je neviditelný, komunikujeme tu intuitivně. Aby parfém něco sděloval a předal emoce, musí být autentický, a to je základní rys niche parfumérie. Zprostředkuji tedy zájemci setkání s vůní, která ho okouzlí a zároveň dotvoří.“

Neviditelné akordy

Emoce hledají lidé neustále, v dnešní době možná víc než kdy jindy. Nacházejí je v architektuře, malbě, v hudbě, v přírodě. A protože člověk je s přírodou stále spojený, dokáže v něm autentický parfém (což znamená, že není syntetický) emoce vyvolat. Přivoní si a rozjedou se mu vzpomínky. Je to stejné jako v hudbě, akorát jsou to neviditelné akordy. „Lidé oblékají parfém, aby se cítili silnější, aby jim dodal energii nebo odstup. Je to neviditelný módní doplněk, avšak musí vás to bavit,“ konstatuje s úsměvem odbornice.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v K&W 01-02.2018

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *