Dvanáct významných českých módních návrhářů se spojilo pro akci BENEFASHION PRO PROJEKT 35, aby vytvořili modely nesoucí příběhy mladých žen, které byly zaskočeny diagnózou karcinomu prsu v neobvykle mladém věku. Individuální osudy nemocných byly v rámci akce BENEFASHION PRO PROJEKT 35 představeny prostřednictvím originálních modelů a netradiční choreografie módní přehlídky konané 31. 10. v rámci Designbloku.
Akce se konala poslední říjnový den, přičemž tak symbolicky uzavřela tento měsíc, který je celosvětově vnímán jako měsíc boje proti rakovině prsu. Jejím cílem však nebyla jen samotná módní přehlídka, konaná jeden večer. Smyslem BENEFASHION PRO PROJEKT 35 je upozornit veřejnost na důležitost prevence rakoviny prsu také u mladých žen, u kterých není vhodný mamografický screening.
Ten je určen ženám ve věku od 45 let do 70 let. Diagnózu karcinomu prsu si přitom v ČR ročně vyslechne zhruba 130 žen do 35 let. Osobní záštitu nad touto osvětovou akcí převzal ministr zdravotnictví ČR pan MUDr. Svatopluk Němeček, MBA.
Rakovina je onemocnění, které postihuje celý organismus. Zasahuje do psychiky a sociálních vazeb pacienta. Karcinom prsu se dotýká významného ženského atributu a zasazuje bolestné rány do sebevědomí nemocných. Právě proto zvolili organizátoři BENEFASHION PRO PROJEKT 35 formu unikátní módní přehlídky, která mladým pacientkám pomůže sebevědomí pozvednout a originálním způsobem upozorní na tuto problematiku veřejnost. „Léčba karcinomu prsu zasahuje i další viditelné aspekty, které zásadně ovlivňují vzhled nemocné, jako je například ztráta vlasů. To je těžká rána pro sebevědomí nemocné. Vrátit pacientkám zase pocit, že jsou krásné, žádoucí a sexy, znamená je zároveň uzdravovat,“ přibližuje za organizátory smysl BENEFASHION PRO PROJEKT 35 onkoložka doc. MUDr. Petra Tesařová, CSc.
Modelkami se pro tuto netradiční módní přehlídku v choreografii Jany Burkiewitz stalo 12 pacientek onkologických klinik Všeobecné fakultní nemocnice v Praze a Masarykova onkologického ústavu v Brně, zapojených do Projektu 35. Modely pro ně benefičně vytvořilo 12 významných českých módních návrhářů: Liběna Rochová, Denisa Nová, Pavel Brejcha, Monika Drápalová, Hana Zárubová, Camilla Solomon, Kateřina Geislerová, Petra Balvínová, Alešbáry, Petra Ptáčková, Petr Kalouda a Klára Nademlýnská. Módní návrháři vytvořili pro ženy originální modely, které představují spolupráci mezi návrhářem a modelkou-pacientkou, jejich postupné poznávání a sbližování, vytváření důvěry v tvůrčím procesu a také vzájemné obohacení o poznání světa toho druhého.
Organizátoři i módní návrháři věnovali svůj díl práce na přípravě Benefashion nemocným darem bez nároku na honorář. Pacientky si tak odnesou domů svůj model jako trvalou připomínku toho, že naštěstí stále existuje spousta drahocenných věcí, které nelze koupit za peníze, a mnoho těch, kteří je chtějí darovat…
Benefashion chce podpořit a zviditelnit speciální program Projekt 35, který vznikl z iniciativy Onkologické kliniky 1. LF UK a VFN v Praze v roce 2005 jako záchranná síť pro mladé pacientky do 35 let věku, kterým byl diagnostikován karcinom prsu. K projektu se postupně připojila řada dalších pracovišť po celé republice, především Masarykův onkologický ústav v Brně. „Karcinom prsu je nejčastější zhoubný nádor v ženské populaci všech vyspělých zemí. V České republice se diagnostikuje přes 7 tisíc nemocným ročně. V mladém věku je tento nádor ale relativně vzácný (onemocní zhruba 130 nemocných do 35 let věku ročně). Proto se na malignitu málo myslí a to je důvod jejího častého pozdního záchytu. Smyslem projektu je nemocné registrovat a zjistit, zda tato specifická skupina pacientek nepotřebuje poněkud jiné léčebné přístupy než pacientky starší, pomáhat jim radou, zajištěním léčby, psychologické pomoci, sociálního poradenství atp. Projekt 35 zohledňuje nutnost komplexního přístupu k těžce nemocným mladým ženám v celé České republice s cílem zajistit jim špičkovou péči tak, aby mohly zároveň pracovat, studovat, starat se o rodinu a žít kvalitní život i přes handicap toho, že je rakovina zaskočila v neadekvátně mladém věku,“ přibližuje současnou situaci doc. MUDr. Petra Tesařová, CSc., předsedkyně Projektu 35.
„Benefashion volně navazuje na projekt, který jsem kurátorovala v Českém centru v New Yorku před 10 lety, je to tedy takové malé výročí. Věřím tomu, že právě móda může být významným médiem pro upoutání pozornosti a zaměření se na sociální témata, o kterých by široká veřejnost měla více vědět,“ doplňuje kurátorka projektu Monika Koblerová.
„Ogilvy PR dlouhodobě a cíleně podporuje charitativní projekty a poskytuje jim přidanou hodnotu prostřednictvím svých zkušeností v oblasti komunikace. Velmi si vážíme toho, že jsme měli možnost podílet se na vzniku a realizaci tak krásné, inspirativní a smysluplné akce, jakou je BENEFASHION PRO PROJEKT 35. Zvýšit povědomí veřejnosti o tom, že se rakovina prsu týká i velmi mladých žen, považuji i já osobně za velmi důležité. Příběhy, které jsem si od 12 žen vyslechla, se totiž mohly stát i mým kamarádkám či kolegyním, které si vzhledem ke svému věku vůbec nepřipouštějí, že by se mohla rakovina prsu týkat i jich,“ říká Lenka Čarková z agentury Ogilvy PR, která je jednou z organizátorů akce.
Kromě samotné módní přehlídky na Designbloku plánuje BENEFASHION PRO PROJEKT 35 realizovat také následnou výstavu fotografií Marka Musila, který celý proces vzniku jedinečných modelů fotograficky dokumentoval. Veřejnost tak bude mít možnost prohlédnout si fotografie unikátních modelů a seznámit se s příběhy žen.
O organizátorech BENEFASHION PRO PROJEKT 35
Celý charakter BENEFASHION PRO PROJEKT 35 je postaven výhradně na benefiční spolupráci všech partnerů, kteří se na přípravě, vzniku i průběhu projektu podíleli a připojili srdcem k myšlence upozornit na problematiku rakoviny prsu u mladých žen bez nároku na honorář. Hlavními organizátory akce byla za team Benefashion Monika Koblerová, za agenturu Ogilvy Public Relations Lenka Čarková a za Projekt 35 jeho předsedkyně doc. Petra Tesařová. Velký dík patří všem partnerům, kteří svými službami či produkty BENEFASHION PRO PROJEKT 35 podpořili: Designblok, fotograf Marek Musil, Salon Petra Měchurová, Papelote, BURKI & COM, HUMANIC, Douglas, Future Marketing, Redespresso a Bayer. Poděkování samozřejmě patří také všem jednotlivcům, kteří se pro projekt nadchli a bez jejichž podpory by BENEFASHION PRO PROJEKT 35 nemohla vzniknout.