Malý manuál jógy

Chtěla byste pravidelně cvičit a nevíte, jak začít? Zkuste jógu. Má řadu blahodárných účinků pro tělo i duši, posílíte svaly, zhubnete a zklidníte mysl i vyčistíte hlavu. Tak pojďte na to!

Jóga není jen „obyčejné“ fyzické cvičení, jde především o stav mysli, rovnováhu těla a duše a životní styl. Naučí vás zklidnění, uvolnění a naprosté koncentraci na okamžik „tady a teď“, což je v dnešní uspěchané době plné stresu a věčného nestíhání neuvěřitelně očistné. Samotné slovo „jóga“ znamená v indickém sanskrtu „spojit, sjednotit“, jde o prastarou indickou filozofii.

Nejnovější vědecké studie ukázaly, že už po pár lekcích na sobě začnou lidé pozorovat pozitivní změny. Jak je to možné? Jógou se totiž zrychlí metabolismus, a přitom se v organismu udržuje stabilní hladina cukru v krvi. Cvičení má okamžitý pozitivní vliv na obranyschopnost organismu. „Jóga zvyšuje fyzickou kondici, pomáhá s bolestmi zad, zklidňuje nervový systém, rozvíjí rovnováhu a koordinaci pohybů a hlavně – odbourává stres,“ vyjmenovává indický lektor jógy Ziyad Mullappally Kolappuram, který pochází z Keraly a vede kurzy jógy ve Spa hotelu Lanterna ve Velkých Karlovicích.

Uleví nejen bolavým zádům

Jóga je univerzálním druhem pohybu, který je vhodný téměř pro kohokoli (zvládnou ji i lidé s nejrůznějšími zdravotními potížemi) a dá se provozovat v podstatě kdekoli. Nepotřebujete žádné speciální pomůcky ani moc prostoru. Podle odborníků nejvíce lidí začne s jógou kvůli nepříjemné a chronické bolesti zad. „Cvičení jógy prokazatelně přináší úlevu od bolesti. Pravidelné a správné provádění cviků zcela změní špatné držení těla, které může být jednou z příčin zdravotních problémů,“ říká lektorka Jana Havrdová z Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz. Mezi další přínosné efekty pro náš organismus patří zlepšení cirkulace krve, zpevnění kostí, udržení hormonální rovnováhy, zlepšení činnosti trávicího a vylučovacího systému i úprava krevního tlaku a hladiny cholesterolu. Pomůže vám také ke kvalitnějšímu spánku a zvýší vnímavost vůči vlastnímu tělu a jeho potřebám.

Základem je dýchání

Jóga není nijak složitá a hlavně, nejde jen o techniku provádění jednotlivých cviků, ale zejména o správné dýchání. Takzvaný jógový plný dech, kdy stahujete a zpevňujete svaly, je skvělou věcí pro hluboký stabilizační systém, který bývá mnohdy opomíjen. Typické hluboké výdechy považují mistři jógy za očistné. Díky nim se prý naše tělo dokáže zbavit nežádoucích toxinů a dobře prováděnými nádechy zase zvyšujeme množství kyslíku. Krátké ozdravné brániční cvičení si můžete dopřát kdykoli – v autě, tramvaji i při práci za stolem u počítače.

„V józe nejde o to plnit výkony, ale vnímat sebe jako individualitu s respektem a laskavostí. Být pozorný vůči okolí, ale především vůči sobě, i toto učí jóga. Má nekonečně možností proměn forem od mentálního k fyzickému a obráceně. Odráží duši a tělo jako propojený celek,“ vypočítává Andrea Smékalová, majitelka Om Yoga Studia a garant rekvalifikace Instruktor jógy pro Školu fitness profesionálů FISAF.cz.

Co jsou ásany?

S tímto termínem se nejspíše setkáte velmi často. Jde o jednotlivé jógové tělesné pozice. Jóga je ovšem komplexním osmipilířovým systémem, který má vést k dosažení vnitřního klidu a spokojenosti a k dosažení harmonie. A ásany jsou jen jednou z jeho částí. Každá z nich má svůj hluboký význam, působí na různé orgány v těle, pracuje vždy s určitou skupinou svalů, energií a také čakrami. Ásany se dělí do několika skupin: obrácené pozice, předklonové pozice, záklonové pozice a torzní pozice. Postupným nácvikem se k nim cvičenec musí dopracovat, nedoporučuje se nic uspěchat.

Nejčastější druhy jógy, které můžete vyzkoušet

Hatha Jóga

Tímto názvem se označují lekce klasické jógy, přičemž „hatha“ v indickém sanskrtu znamená spojení slunce a měsíce. Hlavní součástí tohoto cvičení jsou ásany, pránájáma (ovládání dechu) a meditace (zklidnění mysli). Je zaměřena hlavně na dýchací a uvolňovací cviky, relaxaci a koncentraci.

Kundalini jóga

Slovo kundalini doslova znamená stočený had, přičemž had představuje energii. Síla hada se probouzí ásanami, rytmickým dýcháním a součástí lekce bývají i vizualizace, meditace a zpívání manter. Hodí se pro každého, kdo chce v sobě probudit novou energii a zároveň uvolnit zatuhlá záda, posílit imunitu i reprodukční systém.

Hormonální jóga

Autorkou hormonální jógy je Brazilka Dinah Rodrigues, která vytvořila sestavu cviků vycházejících z hathajógy, kundalini jógy a tibetských technik práce s energií, která slibuje ženám vyřešení problémů s přechodem nebo s otěhotněním bez hormonů a jiných léků. Speciální sestava zvyšuje a vyrovnává hladinu hormonů, takže pomáhá účinně také v prevenci osteoporózy a kardiovaskulárních onemocnění. Pomůže také ženám s bolestivou menstruací i poruchami fungování štítné žlázy.

Power jóga

Jedná se o dynamickou formu cvičení. Tento druh jógy je méně přísný ve filozofii i pravidlech, čeká vás cvičení v rychlejším tempu a s důrazem na silový aparát (k posilování využíváte jen váhu vlastního těla). Jde o ideální pohyb, pokud potřebujete zhubnout nebo zpevnit postavu.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v K&W 09-10.2018

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *