Renata Zelinková patří k prvním vizážistkám u nás. Pracuje především pro módní časopisy a podílí se na natáčení reklam a filmu.
Je uměleckou maskérkou a make-up artistkou značky L´Oréal Paris pro Českou republiku. Zeptali jsme se jí, jak vidí práci vizážistů u nás a co se jí za roky úsilí v této oblasti povedlo.
Jak ses k práci vizážistky dostala, měla jsi nějaký vzor?
Před rokem 1989 u nás práce vizážisty neexistovala. Nebyla reklama ani modelingové agentury. Modelky, vyfocené v časopisech, se upravovaly samy. Až když začali přijíždět do Prahy fotografové z ciziny, začaly se otvírat možnosti spolupráce s nimi. Vyměnila jsem profesi kosmetičky a jako samouk jsem se začínala uplatňovat jako vizážistka. Žádné školy make-upu neexistovaly, kariéru jsem začala rozvíjet až se vznikem nových časopisů. Najednou byla příležitost spolupracovat s fotografy a při natáčení reklam. Na úplném začátku jsme byli jen asi čtyři. Mým vzorem byl japonský make-up artist Shu Uemura.
Je ta práce dřina, nebo radost? Co tě nejvíc unaví?
I když se to nemusí zdát, fyzicky je náročná. Taháme těžké pracovní kufry s líčidly a různými pomůckami a například reklamy se točí i více než dvanáct hodin denně. Po pár dnech takové práce odpadne úplně každý. Navíc musíte být stále „ve střehu“ a make-up udržovat na sto procent i v extrémních podmínkách na všemožných lokacích, někdy v horku nebo mrazu. Přesto se pokaždé těším, nemohla bych práci tak dlouho dělat, a navíc by se to poznalo na výsledku.
Co všechno musí umět vizážista?
Vyžaduje se určitý umělecký předpoklad, smysl pro detail, rozhodování a také schopnost komunikace a empatie. Mimo citu pro líčení se musí orientovat v módě, sledovat nové trendy a techniky. Respektovat světlo na přehlídkách, při focení a natáčení. Být kreativní. Vystihnout přirozenou krásu. Je to výsledek sledování stylu současného filmu, televize nebo historie umění, knih a podobně.
Dá se tohle řemeslo naučit, nebo musíš mít talent, který se časem rozvíjí?
Řemeslo se naučit dá, ale určitý umělecký předpoklad a talent je nutností. Měli byste neustále vnímat nové trendy, produkty a barevné kombinace. A ty se mění čtyřikrát do roka.
„Tvoříš“ raději tváře celebrit, nebo modelek? Je v tom nějaký rozdíl?
Celebrity mají svou image a já jim můžu navrhnout změnu, nebo se držím jejich stylu. Důležitá je vzájemná důvěra a domluva. Přizpůsobení make-upu a účesu podle stylingu a příležitosti a místa, pro kterou se připravuje. S modelkami většinou vytváříme společně s týmem fashion story nebo beauty story, kde se předem domluvíme na stylu práce. Samotná modelka je v tomto případě vybrána už dopředu, aby se do projektu hodila její vizáž. Podobné je to i při natáčení nebo focení reklam.
Líčila jsi i nějakou zahraniční celebritu? Nerozklepaly se ti někdy ruce trémou?
Pracuji s českými i zahraničními modelkami, herečkami, hudebníky a jinými umělci. Trému mám ve chvíli, když se šušká, že je to náročný člověk. Realita je dost často ale jiná. Ruce se mi rozklepat nesmí a naštěstí se mi to nestalo. Náročné jsou přehlídky nebo přímé přenosy, kdy si nemůžete dovolit něco nestihnout.
Co říkáš na „youtuberské“ rady v líčení? Můžou dát něco i tobě?
Samozřejmě. Občas je sleduju. Některé jsou na profesionální úrovni a jiné jsou spíš úsměvné. Ale i tam se dá čerpat know-how.
Obohacují tě slavné tváře k nějaké změně v líčení? Nebo spíš ty je?
Změny ve stylu líčení probíhají neustále a inspirují mě. Zahraniční celebrity jsou inspirací. Je tolik možností, jak může vypadat nude či kouřový make-up nebo jak nalíčit linku. Jestli inspiruji někoho já svou prací, to nevím, ale už se mi párkrát stalo, že jsem dostala jako předlohu k líčení fotku s tím, co jsem vytvořila.
Když líčíš „módu“ do časopisu, inspiruješ se spíš barvami oděvů, nebo stylem?
Jde o spolupráci celého týmu. Domluvíme se dopředu. Je to proces a někdy se i několikrát změní. Make-up nemusí fungovat dobře se světlem, tak se buď přidá, nebo zjemní. Někdy stačí zvýraznit rty, jindy funguje jemný neviditelný make-up. Je to hra. Make-up, vlasy, oblečení, modelka nebo model a prostředí. Ve studiu nebo na lokaci, to vše na vás nějak působí a přenáší se do realizace.
Jsou módní přehlídky pro vizážisty výzva?
Každá módní přehlídka je především velká událost pro návrháře, který prezentuje své modely. My dotváříme jeho vizi. Na přehlídce neexistuje retuš, a proto je velmi důležité světlo. To může přehlídce pomoct, nebo ji ochudit o atmosféru.
Jak ovlivňuje výsledek tvé práce fotograf, vybíráš si ho?
Fotograf ovlivňuje mou práci výrazně. Pokud se fotí beauty, pak je důležité, aby bylo krásné světlo. Postprodukční retuš, práce na fotografii je už nedílnou součástí fotek, ale nesmí být násilná. My vizážisté si potrpíme na takzvaně krásnou pleťovku. Já fotografa vybírám výjimečně. Většinou je to práce produkce, která sestavuje celý tým.