…naolejuj se sama! Voňavý, hebký, uklidňující – olej je v kosmetice trvale zářící hvězdou. Používá se do koupele i po ní, na tvář i na tělo, na vlasy, nehty, zkrátka všude, kde je potřeba regenerace.
Zvlášť oleje získané z přírody a lisováním za studena si uchovávají všechny důležité látky, pro které ho lidé využívali už ve starověku. Vonnými oleji se natírali králové a královny, ale různé „mazání“, olejové náčinky a zábaly doporučovaly babky kořenářky také „obyčejným“ nemocným na jejich neduhy a zdravým pro krásu. Dnes se k jejich moudrosti pokorně vracíme.
Číst etikety se vyplatí
V kosmetice jsou nejvíc ceněné přírodní oleje lisované za studena, které nesou certifikát biokvality. Stejně jako při nákupu jídla se v tomto případě vyplatí číst etikety, dotazovat se prodejců, zkrátka být informovaným spotřebitelem.
Nejvíc se lze dozvědět z analytického certifikátu. Uvádí složení oleje, tj. obsah jednotlivých mastných kyselin a další důležité fyzikální údaje. Podle nich poznáme, že se jedná o olej z deklarované rostliny. Mělo by v něm být uvedeno i to, odkud rostlina pochází, jakým způsobem byla pěstována a sklízena. Pro kosmetické účely je důležitá také jeho konzistence a vstřebatelnost.
Nezapomeňte přivonět
Každý olej voní trochu jinak a jsou vůně, které vám nemusejí „sednout“. Nos vás také upozorní, že olej obsahuje cizí pachy a že něco není v pořádku, což může být následek použití poškozených, nekvalitních či starých plodů, nevhodného technologického postupu výroby nebo nesprávného skladování. Odborníci hodnotí také intenzitu, stabilitu, čistotu a příslušnost vůně k danému éterickému oleji. Každý má totiž charakteristickou vůni, pro daný druh oleje typickou.
Z jedné rostliny lze získat až tři rozdílné éterické oleje. Zatímco z kůry pomeranče máme pomerančový olej, z květů pomerančovníku oblíbený neroli a z jeho listů petitgrain.
Jiří Harašta, zakladatel české společnosti Saloos, říká: „Naučili jsme zákazníky používat olejovou kosmetiku, která je stále oblíbenější. Pro laika ale není jednoduché se v aromaterapeutické kosmetice dobře orientovat. Vždy velmi záleží na vstupní kvalitě surovin a jejich zpracování. Co se týká rostlinných olejů, pouze u kvalitního za studena lisovaného oleje je zachována charakteristická vůně i barva – některé mají vůni intenzivní, jiné méně. Totéž platí u barvy – od lehkého tónu až po velmi sytou. Je velmi důležité, aby měl olej certifikát nezávislé certifikační organizace, v ČR je to například CPK Bio. Základ pro kvalitní výrobek jsou rostlinné oleje lisované za studena. Pokud na etiketě uvidíte ,glycine soja oil‘ (sojový olej), je lepší se takovému výrobku vyhnout, je to jen levná náhražka kvalitních rostlinných olejů lisovaných za studena.“
Tekuté zlato z Maroka
Hitem současné doby je arganový olej, kterému se přezdívá marocké zlato. Strom podobný olivovníku, z jehož žlutých plodů se lisuje, totiž roste jen v Maroku, na území mezi Agádírem a As-Sawírou (Essaouira). Jeho vysoká cena je daná nejen účinky na pokožku, skvělými výživovými vlastnostmi a jemnou oříškovou chutí (odlišnými postupy se vyrábějí dva druhy oleje – kosmetický a na jídlo), ale i jedinečností. Izraelští obchodníci se prý pokusili vysadit argánie ve své zemi v podobných podmínkách, ale stromy uhynuly. Potřebují prostě marockou půdu, zdejší horké slunce i slaný vítr od Atlantiku.
Návštěva manufaktury na výrobu arganového oleje patří k turistickým atrakcím, kterou při cestě do této země rozhodně nevynechejte. Na chvíli se při ní vrátíte do středověku. Ženy v kaftanech sedí na zemi na kobercích a kameny roztloukají ořechy, které se suší v „rijádu“, chcete-li atriu nebo po našem na dvorku. Z jader, připomínajících dýňová semínka, se dalšími postupy a bez pomoci složité techniky získá kosmetický olej. Na jeden jeho litr potřebuje jedna žena asi pět dnů práce. Marocká vláda manufakturní výrobu podporuje, pro tyto ženy z berberských vesnic je to prakticky jediná možnost zaměstnání, ale samozřejmě hlavní část produkce arganového oleje pochází z průmyslové výroby. Jinak by totiž všechny požadavky na tuto vzácnou surovinu přicházející od kosmetických společností z Evropy i z Ameriky a Asie nebylo možné uspokojit.