Nikdo si u jednoho výrobce nekoupí karosérii, u druhého kola, u třetího motor a udělá si sám auto. V kosmetice někdy právě takhle postupujeme. V každém věku chceme být půvabné a vypadat asi tak na třicet. Často pro to děláme hodně, ale s výsledkem přesto nejsme spokojené.
Jak tedy o pleť správně pečovat, na to jsme se zeptali Bohumily Christophové, školicí kosmetičky a na slovo vzaté odbornice. „Jsem ze Znojma, tak všechno přirovnávám k vínu: když chcete mít dobré víno, tak nejdřív láhev pořádně umyjete – to je čistidlo. Pak ji opláchnete – to je kvalitní tonikum.
Když v ní něco zbude, vezmete písek – to je peeling. Pak ji teprve nalijete dobrým vínem. V kosmetice jsou tyto prostředky, séra a ampulkové koncentráty často důležitější než krém, ten je jakousi zátkou na pleti. A make-up, to už je viněta. Na prázdnou a špinavou láhev je zbytečné dát kvalitní špunt.“
Na co se máme zaměřit při výběru kosmetiky?
Nikdo z nás nechce být starý, zelenou proto mají anti-agingové produkty, které umí navrátit stárnoucí pleti objem. Doba nás nutí používat výrobky bio, veganské a podobně. Ve většině případů je to spíš móda než přesvědčení zákazníků, že jsou tyto výrobky zdravější. A přitom právě to je u kosmetiky velmi důležité – záruka bezpečnosti. Účinnost by měla být až na druhém místě. Také bychom měli používat kosmetiku vyzkoušenou a zkoumat, jak firmy své výrobky testují. Samozřejmě netestovat na zvířatech – to už je podmínka.
Jaký je váš názor na nakupování na internetu?
Dnes, když se všechno objednává na internetu, zákaznice chtějí, aby bylo všechno zjednodušeno. Zmáčknu knoflík a přístroj mi ukáže, jakou mám pleť. Zmáčknu druhý a přijde mi výrobek. Když se v nabídce neorientují, používají to, co se právě „nosí“, ale takové samokombinace bývají někdy hodně nebezpečné. Žena si koupí laciný umývač, nejlépe micelární vodu a k tomu si pořídí kvalitní krém a je spokojená. To ale není správný postup.
Zmínila jste micelární vodu, která je stále velmi oblíbená, ale už se ozývají hlasy, že ji nepoužíváme správně.
Podle názoru dermatologů zhoršilo nekritické používání micelární vody výskyt periorální dermatitidy. Je to mydlinka, která se musí z obličeje odstranit. Po použití je tedy nutné si umýt důkladně obličej vodou.
Jak je možné, že se něco stane hitem, a přitom to není úplně neškodné?
Zákazník to chce, protože reklama táhne, protože co spotřebitele ovlivňuje? Především reklama a balení. U micelární vody jde o stejný problém jako u čisticího prostředku na oči, který obsahuje silikon. Čím více silikonu v očním okolí, tím víc je přemaštěná kůže na povrchu. Mazovým žlázám, kterých je v okolí očí málo, přichází informace, že kůže je přemaštěná, takže nevytváří maz. Když je budete dlouhodobě omezovat v jejich funkci, tak jednoho dne přestanou fungovat. Vytvoříte si tak rychleji stárnoucí oční okolí. Stejně tomu je, jestliže používáte často tyčinku na rty: stanete se na ní závislá. Optimální je přetřít rty hydratačním sérem. Důležité je, aby neobsahovalo parafin a silikon. Nevhodné jsou také silikonové odličovače. Sice dobře rozpustí barvu, ale po čase mají ženy šedé kruhy pod očima, protože mikropigmenty jsou v kůži neustále rozpuštěny a špatně se z ní odstraňují.
Měl by člověk používat všechny prostředky od jedné značky?
Je to stejné jako s autem, když si jdete koupit mercedesa koupíte si ho celého, a ne jenom karoserii a do toho motor třeba z trabantu. Začíná to už čističem, měl by být takový, aby nevadil ostatním prostředkům a aby je do kůže vůbec pustil. Pokud se natřete něčím, co obsahuje velké množství parafínu, tak vám to udělá na obličeji něco, co se podobá neoprenu. A ten těžko do pokožky pustí další supersérum, za které dáte tisíce korun.
A měnit značku po nějaké době doporučujete?
Můžete ji změnit, jestliže má úzký sortiment, třeba dvacet produktů a během čtyř let je všechny vyčerpáte. Ale jsou firmy, které mají výrobků až čtyři sta a vy je ani všechny nevyzkoušíte, pak není potřeba značku měnit.