Stále více měst zavádí ve svých centrech, rezidenčních čtvrtích nebo kolem škol či nemocnic takzvané zelené zóny, kam mají povolený vjezd pouze vozidla s nízkými nebo dokonce nulovými emisemi. Ačkoli jde o trend, který se v současnosti rozvíjí zejména na západ od našich hranic, dříve či později bezpochyby dorazí i do České republiky. Ostatně první zelené zóny se objevily například už i v Maďarsku. Jak by se tedy měli na zavedení bezemisních zón konkrétně připravit majitelé elektrifikovaných vozů Kia? Odpověď možná překvapí: Nijak.
Čisté elektromobily samozřejmě žádné emise neprodukují a moderní vozy vybavené hybridními pohony sledují bezemisní zóny pomocí GPS automaticky a samy se přepínají na elektrický pohon. Tuto funkci nabízí jihokorejská automobilka u modelů Niro Hybrid a Niro Plug-in hybrid. „Jízdní režim určený pro zelené zóny si řidiči mohou u našich hybridních modelů aktivovat jednoduše v infotainmentu. Vozidlo pak na základě navigace a historie jízd pozná, když vjíždí do bezemisní zóny, a automaticky přepne na elektromotor,“ říká Michal Tolar, Training & Development Manager společnosti Kia Czech, a dodává: „Automobil dokonce dopředu počítá s bezemisní zónou na trase. To v praxi znamená, že pokud vede navigace přes zelenou zónu, vůz si sám, například vyšší rekuperací nebo omezením využití elektromotoru při akceleraci, šetří elektřinu pro její přejetí.“
S vozy Kia až pět vlastních zelených zón
Přestože jsou oficiální zelené zóny automaticky součástí navigace, mají majitelé vozů Kia možnost přidat si až pět zón podle vlastního uvážení. „Tuto možnost využívají naši zákazníci nejčastěji například pro bezemisní provoz v okolí bydliště, zaměstnání nebo při pravidelných cestách na chaty a chalupy. Oblíbené destinace lze přitom libovolně obměňovat nebo mazat podle potřeby,“ upřesnil M. Tolar.
Přestože lze nový jízdní režim určený pro zelené zóny stejně jednoduše jako aktivovat i vypnout, doporučuje jej Kia využívat zejména při cestách do zemí, kde jsou zelené zóny již běžně zavedeny. Režim automaticky hlídá polohu a plánovanou trasu vozu a chrání řidiče před nepříjemnostmi spojenými s pokutou za vjezd do bezemisní zóny se spalovacím motorem. Samozřejmě platí, že pokud by kapacita akumulátoru na projetí bezemisní zóny náhodou nestačila, vůz sám od sebe nezastaví, ale zůstane u tradičního pohonu. Projetí lokality na benzin či naftu pak už záleží jen na řidičově rozhodnutí.