Od roku 1996 se generálnímu zastoupení francouzské kosmetické značky GERnétic pro Českou a Slovenskou republiku, firmě LK SERVIS, která patří Mgr. Ladislavu Kavanovi, podařilo vybudovat rozsáhlou síť kosmetických salonů a získat mnoho spokojených klientek a klientů.
Jaké byly začátky a jak vypadá současná situace?
Devadesátá léta byla otevřená možnostem, byla to optimistická doba nesvázaná mnoha regulacemi jako dnes. Začal jsem budovat velkoobchod s drogerií a kosmetikou, zkoušel i obchodovat s textilem. Po vstupu obchodních řetězců na trh se ale začaly vytrácet z obchodu přátelské vztahy, odběratelé začali řešit haléře, požadovali poplatky za zalistování, spoluúčast na reklamních akcích, o době splatnosti faktur ani nemluvím.
Vystudoval jsem pedagogiku a několik let učil. Mezi ženami jsem trávil mnoho času, měl jsem pocit, že „vím, co ženy chtějí“, měl jsem k nim vždy blízko. Hledal jsem proto něco, kde hrají lidské vztahy důležitou roli, kde zákazníkem jsou především ženy a obor péče o krásu a zdraví mi přišel zajímavý.
Náhodně jsem se zapsal do Francouzské obchodní komory, která měla za úkol podporovat francouzské aktivity na našem území. Nic moc jsem od toho nečekal.
Pane Kavane, díky tomu, že jste se v této komoře zapsal, jste se seznámil s dr. Albertem Laportem, a to byl počátek GERnétic v České a Slovenské republice. Jaké to bylo setkání?
Na první schůzku přijel dr. Laporte s manželkou a svými německými obchodními partnery. Taková přesila mě dost překvapila. Čtyři proti jednomu. Chtěl jsem zapůsobit, a tak jsem operativně požádal svou ženu, které mi měla původně pomoct pouze s vařením kávy a občerstvením, aby se k nám na jednání přidala. Byl to dobrý tah, dodnes jsou moje žena a madame Ana Laporte důvěrnými přítelkyněmi.
I mně byl dr. Laporte sympatický. Myslel jsem si, že něco o kosmetice vím, ale dr. Laporte mě zcela uchvátil. Hovořil o tom, jak funguje lidské tělo a jak se jeho vnitřní stav projevuje na pokožce. Mluvil o svých produktech, o západní i východní medicíně, zpracování bylin, o unikátní výrobě.
Zaujalo mě to a došlo mi, že přináší něco, co na našem trhu ještě není v nabídce. Tenkrát kosmetické ošetření u nás zahrnovalo pouze obličej a dekolt, doktor Laporte měl vypracované ošetření celého těla a snažil se – a to je dodnes filozofií naší společnosti – odstraňovat vnitřní příčiny problému.
Co to v praxi znamená?
Naše spolupracující kosmetičky nenanášejí jenom krémy, ale snaží se řešit člověka jako celek. Tento postup se mi líbí jako pomoc lidem, jako něco, co vyžaduje více péče a také více kreativního myšlení. Navíc máme výborné nadčasové produkty, které předbíhají dobu, jsou zkrátka na špičkové úrovni.
Jak se tedy vyvíjela spolupráce?
Za měsíc po prvním setkání jsme již byli v Laboratořích GERnétic, v Château D´Ensoules – sídle firmy, podepsat smlouvu. Začali jsme překládat vysoce odborné materiály do češtiny, objednali první zboží a uspořádali první velký seminář, který vedl sám Albert Laporte.
Ten třeba na tomto semináři dokázal, že všechny přítomné kosmetičky na sebe vyplazovaly jazyk, aby podle něj mohly provést diagnostiku stavu jater. Mluvil o fungování vaječníků a vlivu menstruace na stav pleti, o nevhodnosti pití mléka pro dospělého člověka… V té době něco naprosto neobvyklého. Dnes jsme, díky tomu, že jsme si s panem doktorem Laportem „sedli“, služebně nejstarší distributoři značky GERnétic.
Na posledním celosvětovém setkání jsme měli možnost jako jedni ze tří nejlepších distributorů na světě představit naše „best practises“, tedy co si myslíme, že naše zastoupení dělá nejlépe a inspirovat tak ostatní distributory. Výkonná ředitelka LK SERVIS/GERnétic Ing. Andrea Trčková, která příspěvek přednesla, sklidila velký ohlas.
Získali jsme tu čest a letos jsme měli být u příležitosti 25 let GERnétic na českém trhu spoluorganizátory celosvětového setkání v Praze. Moc jsme se těšili, že ukážeme našim obchodním kolegům ze zemí od Austrálie přes Koreu, Evropu až po Brazílii, co je v naší zemi nejkrásnější. Vzhledem k současné covidové situaci bylo bohužel setkání odloženo.
Produkty GERnétic zasahují do oblasti kosmetologie, jsou na pomezí mezi kosmetikou a léčivy. Jak jejich vědecký vývoj probíhá?
Doktor Albert Laporte, který před padesáti lety firmu GERnétic založil, byl francouzský biolog a lékař. Jedním z prvních úkolů jeho medicínské praxe bylo vytvořit na specializované klinice mast k ošetřování popálenin. Zjistil, že přes pokožku se můžou do těla dostávat vitaminy, minerály a další látky, které ji nejen regenerují, ale také vyživí.
Během doby se mu přestal líbit princip západní medicíny, který se zakládá na ošetřování následků a nikoli na hledání a řešení příčiny lidského zdraví. Odešel z lékařského prostředí a vybudoval první laboratoř specializovanou na buněčnou biologii se zaměřením na péči o pokožku. Vždy mu šlo o pochopení systému fungování těla, spojoval znalosti západní i východní medicíny. Prvními produkty, které jsou dodnes bestsellery, byly krémy Synchro a Cytobi. Na svět přišly v roce 1970.
Má krém Synchro dodnes i stejné složení?
Ne, je to už několikátá generace, u níž došlo k vylepšení, které dříve kvůli technologiím nebylo možné. Zatímco běžné kosmetické značky mají dvě až pět procent aktivních látek, Synchro jich má přes padesát procent. A je pořád vlajkovou lodí salonní i domácí péče o pokožku s širokým spektrem využití.
Jaké je dnes postavení společnosti GERnétic ve světě?
GERnétic je přítomný ve více než padesáti zemích světa, na vedení se nyní podílí i David Laporte, nejmladší syn zakladatele dr. Laporta. Je to firma, která je stále na špičce kosmetického průmyslu, a to díky svému tvůrci, který v mnoha ohledech předběhl dobu. Dokázal si vybudovat silný tým i zázemí, aby tato firma mohla stále dobře fungovat. Vývojáři mají v laboratořích pořád „v šuplíku“ receptury dr. Laporta.
Jak často dochází k vývoji nového produktu?
Někdy žehráme, že vyvíjení novinek dlouho trvá, ale vědci v laboratořích se snaží nejen vyvíjet a používat nejmodernější metody, ale také nové produkty dlouho testují na nezávislých dobrovolnících v akreditovaných zkušebnách. GERnétic tedy nemá každý měsíc nebo půlrok nový produkt získaný tak, že se změní vůně, jedna ingredience nebo obal. Vývoj ale samozřejmě existuje.
Dnes to vypadá tak, že můžeme ošetřovat člověka od hlavy k patě. Chodí k nám třeba i klienti, kteří neuspěli s řešením svého problému u dermatologa. V salonu si můžou s kosmetičkou popovídat o tom, co je trápí, jaké používají přípravky, jak se stravují apod. Na diagnostiku máme vybudovaný systém. Odbornice GERnétic neboli Gerneticienne řeší všechno, co s problémem souvisí a hledá příčinu. Potom ví, co klientovi může doporučit. Kosmetička ale musí produkty dobře znát a vědět, v jakém pořadí je použít a kombinovat.
Tím, že nemáme protokoly definitivně dané, se musí stále vzdělávat, umět klientovi nabídnout ošetření na míru i s ohledem na kondici jeho/její pleti. GERnétic se dá přirovnat k profesionální hře, při níž se dá hodně vymýšlet a „hrát si“ nad základní linku.