Dr. Inna Horbachová je povoláním lékařka a kosmetikou a kosmetologií se zabývá už více než 20 let. Je zakladatelkou skupiny BEAUTYGROUP, která se specializuje na distribuci profesionální kosmetiky a výuku v oboru kosmetologie.
Řada z vás tuto společnost zná díky značkám, které zastupuje na českém trhu, jako jsou GIGI LABORATORIES, MEDER BEAUTY SCIENCE, RHEA COSMETICS, OBAGI MEDICAL a PHFORMULA, nebo díky akreditované kosmetické škole Institut krásy Klasika. V obou společnostech má dr. Inna Horbachová aktivní roli a věnuje se především konzultacím s profesionálními klienty, testování nových produktů a tvorbě výukových materiálů založených na inovacích a pokroku v kosmetologii. Má autorizaci Ministerstva zdravotnictví a provádí profesní zkoušky pro budoucí kosmetičky a kosmetology.
Paní doktorko, co vás přivedlo od práce lékařky ke kosmetologii?
Už při studiu mě částečně přitahoval obor kosmetologie, ale před 20 lety bohužel ještě kosmetologie jako taková neexistovala a nebylo možné ji studovat na vysoké škole. Proto jsem se rozhodla, že vystuduji medicínu, která k tomu měla nejblíž. Při studiu jsem navíc chodila na různá školení z oblasti kosmetologie. Když jsem ukončila vysokou školu, začala jsem pracovat jako lékařka a kosmetologii se věnovala spíše jako hobby. Čím víc jsem se ale o kosmetologii dovídala, tím víc mě začínala bavit a jednoho dne jsem stála před výběrem, zda chci pokračovat jako lékařka nebo pracovat v oboru kosmetologie. Dala jsem přednost srdci před rozumem a po hlavě se vrhla do práce v oboru kosmetologie. A i když mi to moji tehdejší kolegové lékaři i příbuzní vymlouvali a neměli pro to pochopení, jsem velmi ráda, že jsem se tak rozhodla. Svoji práci miluji.
A jak se tedy z obyčejné kosmetičky stal lídr v distribuci profesionální kosmetiky na českém trhu?
Hned od začátku své kosmetické kariéry jsem se snažila maximálně pomoci svým klientům a problémy s pokožkou nejen maskovat, ale opravdu je řešit: najít příčinu problému a ideálně ji co nejrychleji eliminovat, někdy i ve spolupráci s jinými lékaři. Asi jsem to tak měla naučené ze své lékařské praxe. Takže když jsem pracovala jako kosmetička, neustále jsem se školila a zkoušela jsem různé značky, které byly dostupné na trhu, ale bohužel jsem neustále měla pocit, že to není to pravé. I když jsem při práci v salonu dosahovala skvělých výsledků, v domácí péči se nikdy nepodařilo dosáhnout kýžených výsledků a přípravky většinou nesplnily má očekávání. A protože jsem se neustále vzdělávala – a v tom pokračuji dodnes –, začala jsem hledat to nejlepší z nejlepšího v zahraničí. Díky tomu jsem narazila na naši první značku, a ihned jsem pochopila, že právě ji mohu svým klientům vřele doporučovat a nemusím se bát, zda bude účinná. Po dvou letech vyjednávání se mi podařilo dohodnout distribuci produktů, s nimiž pracujeme v České republice. Když jsme v našem salonu začali dosahovat skvělých výsledků, majitelky jiných salonů se začaly ptát, jakou značku používáme, že máme tak výborné výsledky, a jestli bychom jim ji také nemohli prodávat a školit je. Souhlasila jsem a počet odběratelů postupně narůstal, až jsem jednoho dne pochopila, že vést tři salony, školit a zároveň úspěšně distribuovat profesionální kosmetiku není možné. Salony jsem se proto rozhodla přenechat někomu jinému a plně jsem se soustředila na distribuci a školení.
Kde se k tomu vzala kosmetická škola, kterou úspěšně provozujete?
Škola se zrodila zároveň s tím, když jsme naši kosmetiku začali prodávat dalším salonům. Profesionální kosmetiku nelze správně používat bez znalostí a školení, a tudíž není ani možné dosahovat žádaných výsledků. Nabídla jsem obchodním partnerům a odběratelům produktů, že pokud budou mít zájem, ráda jim ukážu, co a jak dělám, a předám své znalosti dál. Vyšlo najevo, že zájem bude opravdu velký, a já jsem postupně věnovala školení více času než samostatné práci kosmetologa. Pochopila jsem, že školení je mou velkou vášní a že o ně je ze strany kosmetiček a kosmetologů velký zájem. Sebrala jsem proto odvahu a rozhodla jsem se věnovat distribuci a školení na plný úvazek.
Během rozhovoru zmiňujete pojmy kosmetička a kosmetolog. Někdo by mohl mít dojem, že je to totéž. Chápu tedy správně, že ve společnosti BEAUTYGROUP mezi nimi rozlišujete?
Ano, je to tak. Přála bych si, aby se v budoucnu v naší praxi rozlišovalo mezi kosmetičkou a kosmetologem, stejně jak to máme nastavené v BEAUTYGROUP. Tedy kosmetičkou se základními znalostmi v oboru a specialistou – kosmetologem, který absolvoval hlubší studium a má vyšší kvalifikaci. Kosmetolog je odborník, který spolupracuje s lékaři a dokáže správně a úspěšně pečovat o pokožku s různými kožními problémy po lékařském ošetření, a umí pro své klienty nastavit správnou domácí péči. Na druhou stranu může pak i lékař kosmetologovi s vyšší úrovní znalostí plně důvěřovat a po léčbě mu svého pacienta spokojeně předat k další péči.
Nezdá se vám tento rozdíl mezi kosmetologem a kosmetičkou zbytečný?
Určitě se mnou budete souhlasit, že nelze srovnávat kosmetičku, která má základní znalosti a praxi, provádí základní masáže obličeje a pracuje jen se základními kosmetickými přípravky, a specialistku, tedy kosmetologa, který pracuje s kyselinovými peelingy různé hloubky, s retinoidy různých koncentrací a kosmetickými přípravky obsahujícími aktivní látky pro ošetření pokožky trpící akné a post-akné, poruchami pigmentace, kuperózou, rozaceou a dalšími problémy. Lékaři se také specializují, a nevidím důvod, proč by to nemělo platit také v kosmetologii. Pokud jde o přístrojová ošetření, pak musí kosmetolog vědět, které procedury jsou pro klienty vhodné, a které nikoliv. V neposlední řadě zastává u svých klientů do určité míry i roli psychoterapeuta.
Jaké výhody vidíte pro samotné kosmetičky a kosmetology? Proč by je to mělo zajímat?
Od dosažené úrovně specializace se samozřejmě může odvíjet i cena služeb poskytovaných cílovým klientům. U našich partnerů v BEAUTYGROUP již rozdělení mezi kosmetičkou a kosmetologem vnímáme pozitivně. Jak sledujeme jejich vývoj, je zřejmé, že naši kosmetologové sklízejí velké úspěchy a jsou velmi žádaní. Bez problémů nacházejí uplatnění v salonech, klinikách a lázeňských resortech. Někteří si otevřeli vlastní praxi na klinikách nebo v nemocnicích. To nám dělá radost a motivuje nás k dalšímu rozvoji našich značek i školení.
Co je tedy podle vás zapotřebí k tomu, aby se z kosmetičky stal kosmetolog?
Zaprvé je třeba se vzdělávat a školit. Každá kosmetička může dosáhnout vyšší kvalifikace, pokud o to má zájem. To představuje aktivní účast na různých odborných školeních nebo workshopech, neustálé sebevzdělávání za pomoci literatury i online. Za druhé je také důležité nezapomenout, že správný kosmetolog musí používat profesionální kosmetiku, která je účinná a přináší výsledky.
Jakou máte vizi a cíl v oboru kosmetologie?
Mou vizí je pozvednout kvalitu kosmetických služeb na vyšší úroveň a zvýšit prestiž povolání kosmetičky/kosmetologa, a to především poskytováním kvalitnějších produktů na našem trhu a výukou specializovaných znalostí potřebných pro výkon tohoto povolání. Mým cílem je, aby odborníci z oboru kosmetologie mohli při řešení kosmetických problémů spolupracovat s lékaři (akné, post-akné, kuperóza, hyperpigmentace a změny související s věkem atd.). To vyžaduje celkové zvýšení úrovně odborné přípravy a nároků na znalosti, doplnění školicích materiálů o nové vědecké objevy, poznatky a technologie a zároveň zavedení nových, moderních a vědecky podložených kosmetických produktů.
Boxík
Jak naši začínající studenti, tak i zkušení profesionální kosmetologové již námi distribuované produkty z našeho portfolia dobře znají. Své znalosti po dokončení našeho nadstandardního výukového programu zároveň úspěšně aplikují v praxi, dosahují vynikajících výsledků a mají mnoho spokojených klientů. Určitě chci, aby byly kosmetičky a kosmetologové na svou práci pyšní v co nejvyšší míře a aby se práce kosmetologa stala velmi žádaným povoláním a my jim mohli v rámci BEAUTYGROUP poskytovat všechno, co k tomu budou potřebovat – produkty, školení a oporu.
Foto nahoře
Dr. Inna Horbachová, zakladatelka skupiny BEAUTYGROUP