Poslední týdny byly pro všechny náročné. Výjimkou nebyly ani kosmetičky a kosmetické salony. Jak se s touto bezprecedentní situací vyrovnalo zastoupení značky GERnétic pro Českou a Slovenskou republiku? Zeptali jsme se její výkonné ředitelky ing. Andrey Trčkové.
Jak se vaše společnost vyrovnávala s nelehkou situací, která nás všechny postihla v souvislosti s pandemií?
Ze dne na den jsme změnili naši strategii a hledali cesty, jak tuto situaci zvládnout. Nikdo z nás takovou změnu nečekal, nebyli jsme připraveni. O to více bylo potřeba hledat velmi rychle cesty, jak neztratit kontakt s naší komunitou.
Jsme na trhu již 24 let a spolupracující kosmetičky pro nás znamenají hodně. Uvědomovali jsme si, že mnohé z nich nebudou vědět, co si počít – zavřené salony a výhledy žádné. Samá omezení a restrikce. Negativní působení médií. To zamávalo s psychikou mnoha lidí, které jsem znala jako nadmíru odolné… Během prvního víkendu jsme s Ladislavem Kavanem, majitelem naší firmy, vymysleli a uvedli v život sérii videokonferencí pro naše Gerneticienne. Cestou online vzdělávání jsme se letos na podzim stejně plánovali vydat, pandemie naši strategii urychlila.
Díky čemu se vám podařilo toto těžké období překonat?
Nevzdali jsme to. Jsme na trhu řadu let a máme velkou odpovědnost vůči našim spolupracujícím salonům a dalším obchodním partnerům, ale také věrným klientkám a klientům, kteří bez kosmetiky GERnétic nemohou být. Pro nás je tato značka natolik srdeční záležitostí, že jsme zmobilizovali všechny naše síly a hledali řešení, jak se k nově vzniklé situaci postavit. Za nejdůležitější jsme považovali to, že nemůžeme nechat naše klientky bez domácí péče, tedy hledali jsme cesty, jak jim produkty zajistit. Dalším důležitým krokem bylo informovat veřejnost, jak o sebe mohou v domácím prostředí pečovat, poskytli jsme médiím řadu článků týkajících se péče o pleť pod rouškou, jak pečovat o ruce namáhané dezinfekcí atd. Uvědomovali jsme si, že se lidé bojí chodit k lékařům, posílili jsme náš projekt online dermaporadny a ve spolupráci s dermatoložkou MUDr. Alenou Pčolovou poskytli desítky odpovědí na řešení kožních problémů, a to zcela bezplatně. Ke komunikaci využíváme webové stránky, sociální sítě a spolupráci s blogerkami, ambasadorkami půvabu GERnétic.
Co pro vás v minulých týdnech bylo v komunikaci s vašimi spolupracujícími kosmetičkami nejdůležitější?
Proaktivní a velmi flexibilní otevřená komunikace. Od počátku jsme se snažili našim Gerneticienne poradit a inspirovat je, jak nastalou situaci zvládnout. Pracovali jsme na tom, abychom maximálně využili naše znalosti a zkušenosti a předali je spolupracujícím kosmetičkám, a to formou newsletterů, na blogu GERnétic, v uzavřené facebookové skupině, a především ve videokonferencích. Máme ucelený systém vzdělávání v rámci Akademie GERnétic, a tedy řadu zkušených lektorů pod vedením hlavní firemní kosmetičky a školitelky GERnétic Aleny Kimlové, která během dvou měsíců odvysílala 11 vzdělávacích videokonferencí. Opravdu smekám před Alenou i všemi lektory, kteří dokázali v tak krátké době připravit své prezentace. Využili jsme interní i externí lektory a zařadili také témata jako například Jak posílit imunitu, Jak zvládnout stres, Jak fotit pěkné fotky na Instagram, vyráběli jsme přáníčka pro klientky, cvičili online jógu. Během dvou měsíců jsme odvysílali 28 videokonferencí, to je opravdu skvělý výkon. Na každou videoprezentaci se mohly připojit zdarma všechny Gerneticienne, stačilo jim připojení na internet. Společně jsme se tak mohli vzdělávat, inspirovat, sdílet radost. Dokonce jsme uspořádali i GERnétic online párty, která měla velký úspěch. Byla to zcela nová zkušenost a jsem hrdá, jak jsme vše zvládli.
Člověk si z každé výzvy, kterou před něj život postaví, odnese nějaké ponaučení. Co to bylo konkrétně za stavu, který nemá v minulosti obdoby?
Soudržnost, společné smýšlení, sdílení zkušeností a radosti. Obrovská pokora. Úcta k člověčenství, k hodnotám, které někteří přehlíží. Naším přáním je, aby lidé byli spokojenější i díky péči o sebe samotné. Kůže je největší lidsky orgán a zaslouží si péči, výživu, pohlazení. Mnozí si neuvědomují, jak významnou roli to pro nás má. Psychické uvolnění, odpočinek, zdravý životní styl, pohyb na čerstvém vzduchu, mít se rád, posilovat vlastní sebevědomí, mít dobré vztahy s nejbližšími, brát život s humorem a prožívat každičkou minutu, jako by byla ta poslední, to nejsou jen fráze, ale nesmírně důležité hodnoty.
Jak si myslíte, že kosmetičky zvládnou mimořádné podmínky, v nichž budou nyní pracovat?
Každou situaci zvládnou ty, které na sobě dlouhodobě, systematicky pracují. Které neustále rozvíjejí svoje vzdělání, pracují na svém osobním rozvoji, přistupují ke všem změnám proaktivně. Tato situace je i posílí. Možná přehodnotí jejich hodnoty, co je důležité a co ne, jak důležité jsou vztahy s klientkou, komunikace, vybavení salonu, kreativita, empatie atd.
Bude nová situace – kromě nošení roušek – vyžadovat i nějaké další výrazné změny v kosmetických salonech?
To ukáže čas, práce kosmetiček je velmi intimní, intenzivní doteková záležitost. Všechny ochranné pomůcky typu ochranné štíty, roušky, rukavice do určité míry omezují kosmetičky v podstatě jejich práce. Každá se s touto situací bude muset vyrovnat po svém. Je také důležité vysvětlit klientkám a klientům, že ošetření budou probíhat za poněkud jiných podmínek. Samozřejmostí jsou zvýšená hygienická opatření, která ale v salonech dodržujeme bez ohledu na pandemii. Pro naše Gerneticienne jsme připravili inspirace, jak postupovat při péči v salonech, a nazvali jsme tyto kroky Restartujeme naše salony srdcem i rozumem. Důležitá bude ohleduplnost, zodpovědnost a empatie. Zkusila jsem se pohladit v jednorázové rukavici s vůní dezinfekce. Opravdu to nebyl zážitek. Uvidíme, jak to budou kosmetičky i naše klientky a klienti zvládat.