FemTech je všeobecně používaný pojem pro technologie vyvíjené speciálně pro ženy, a to se zaměřením na jejich zdraví a wellness. Skvělé, chtělo by se říct.
Překvapením ale je, že celá tato slibná oblast dnes ještě na svůj opravdový, nepřehlédnutelný boom čeká. Proč? Inu, protože muži ženským problémům ze zřejmých důvodů tak docela nerozumí a hovořit o nich je stále ještě společenské tabu.
Ženy, kam se podíváš
Všechno, co se týká FemTechu, se týká žen. I samotné jméno pro tento obor vymyslela žena. Byla to Ida Tin v roce 2016, dánská podnikatelka, autorka aplikace Clue pro sledování menstruačního cyklu a termínu ovulace. Jak tomu často u žen podnikatelek bývá, Tin začala na myšlence vytvořit takovou aplikaci pracovat nejdříve kvůli sobě, když hledala nejlepší způsob, jak sledovat svůj vlastní cyklus. Během deseti let se počet aktivních uživatelek její aplikace vyšplhal na 10 milionů žen ve 190 zemích. Firmě se totiž podařilo pro svůj startup najít investory a aplikaci stále zdokonalovat.
Podobné FemTech společnosti najdeme na celém světě, a není jich vůbec málo. Patří sem například firmy nabízející služby jako mimotělní oplodnění IVF či v USA stále populárnější zmrazení vajíček, další řeší třeba problémy spojené s menopauzou nebo poskytují nástroje pro sledování průběhu těhotenství. Společnost Elvie vyrábí moderní přístroj na cvičení svalů pánevního dna a „neviditelnou“ odsávačku mateřského mléka, kterou můžete nosit pod běžnými šaty, aniž by o tom někdo věděl, a jejíž vybrané modely se připojují k mobilní aplikaci.
Elvie založila v roce 2013 britská podnikatelka Tania Boler, kterou finančně podpořila další žena-investorka, specialistka na FemTech sektor, narozená v Německu a sídlící v Londýně. Nápad založit Elvie dostala Boler v době, kdy byla sama těhotná a objevovala spoustu problémů, s nimiž se muži nikdy vypořádávat nemusí, kdežto pro ženy jsou naprosto běžné. V jednom ze svých rozhovorů na toto téma řekla: „Přestože jsem pracovala v mnoha zemích a napříč různými obory a mám více než patnáct let zkušeností se zdravím žen, ten nejhlubší ´aha moment´ ve mně coby ženě vyvolalo narození mého dítěte. Když jsem otěhotněla, uvědomila jsem si, že o svém těle vím mnohem méně, než bych měla.“ Nyní patří její firma k jedné z těch největších v oblasti FemTech s ročními tržbami přes 100 milionů USD.
Pořád je to tabu
Přes všechna úskalí, které ženy podnikatelky musejí překonávat, roste počet FemTech firem jako houby po dešti. Z výzkumu americké společnosti pro průzkum trhu v této oblasti FemHealth Insight vyplývá, že za posledních deset let se zvýšil počet FemTech firem o 1000 procent. Jakkoli se to zdá ohromující, čísla ukazují, že se zatím jedná o pouhý drobeček z obřího pestrého koláče možností, které oblast technologií vyvíjených výslovně pro ženské zdraví a wellness nabízí. Proč se tedy zatím FemTech chová jako spící Šípková Růženka? V čem je problém?
Experti se shodují, že problémem je nedostatečný počet žen v rozhodovacích pozicích. Osobní porozumění produktu je totiž při rozhodování o jeho atraktivitě často zásadní. Více než 70 procent FemTech firem má nejméně jednu zakladatelku ženského pohlaví, zatímco celkový průměr je 20 procent. Podle časopisu Forbes mají takové firmy potíže sehnat dostatek financí pro své aktivity, protože v investičních společnostech rozhodují hlavně muži – a ti ženskému světu nerozumí.
A je to ještě složitější. Mnohá velká témata spojená výlučně s ženským tělem a jeho fungováním jsou stále ještě společenským tabu. Můžete namítnout, že v době internetu si každý může najít dostatek informací na síti. Bohužel ne. Nebo alespoň ne v takové podobě a tak snadno, aby ona informace v pořádku dorazila na místo určení. Představte si třeba takovou inkontinenci. Když již zmiňovaná společnost Elvie nechala na TikToku běžet reklamní kampaň na svůj trenažér svalů pánevního dna, TikTok jí ho cenzuroval jako příliš grafický. „Inkontinence je běžná u žen v každém věku a všech fázích života. Cenzurou obsahu, který vyobrazuje ženy bojující s problémem inkontinence, platformy sociálních médií posilují tabu kolem tohoto problému,“ vyjádřila se k této situaci tehdejší marketingová ředitelka společnosti Elvie. Inkontinence ani další ženské problémy by neměly být něčím, o čem se ženy bojí či stydí mluvit.
Nejsme stejní
Kolébkou FemTechu je Evropa, kde dnes žijeme ve velice tolerantní a otevřené společnosti, která je nicméně navržena pro optimální fungování mužů. Proč musí ženy potupně čekat ve frontách na dámské toalety? Ano, půlka prostoru patří mužským toaletám a druhá ženským. Tady ale dělení napůl není dělení spravedlivé a funkční. Taková banalita a její řešení je pravděpodobně v nedohlednu. A opět jsme u klíčové otázky osobní zkušenosti.
Aplikaci Moody Month založila Amy Thomson poté, co v roce 2016 přestala menstruovat a nemohla přijít na to proč. Pracovala 80 hodin týdně, žila na sacharidech a kávě, pracovala i po příchodu z práce a svoje tělo ignorovala. Až specialisté na hormony a výživu jí pomohli pochopit souvislost mezi cyklem a stresem. Aplikaci pak vytvořila v ryze ženském týmu.
Český online časopis pro ženy Heroine zmiňuje příklad americké aplikace Kegg zpřesňující odhad plodného okénka v cyklu ženy, a tím snižující náklady na řešení neplodnosti. Za touto myšlenkou stojí Češka Kristýna Čahojová, která v jednom rozhovoru trefně podotkla, že „kdyby mohli muži otěhotnět a porodit dítě, měli bychom samohybné kočárky, bezbolestnou a bezkrevnou techniku testů a samozřejmě porodnost bez vedlejších účinků“. Se sanfranciskou Heroine se shodneme v tom, že jelikož globálně tvoří ženy v technologických oborech pořád jen 10 až 17 procent pracovní síly, představuje právě FemTech naději tato čísla – a de facto i způsob, jak jsou technologie pro lidstvo vytvářeny – vybalancovat.
Ekonomové odhadují, že celosvětově má mít FemTech do roku 2027 hodnotu až jeden bilion dolarů. Jste-li žena podnikatelka, máte tedy jeden bilion důvodů, proč se opravdu, ale opravdu soustředit na tento obor.