Přírodní kosmetika zažívá boom a již mnoho let se těší rostoucí oblibě na celém světě. S trendy v tomto segmentu se může veřejnost každoročně seznámit na mezinárodním odborném veletrhu Vivaness.
V letošním roce konal ve dnech 15. až 18. února na výstavišti v Norimberku. Své produkty a novinky zde předvedlo na 250 vystavovatelů.
Vedle přívrženců zdravého životního stylu a udržitelnosti přispěla ke zvýšenému dosahu přírodní kosmetiky v uplynulých letech především tzv. generace Y (do 36 let), jak to vyplývá z analýz trhu společnosti GfK. K přírodní kosmetice tíhnou výrazně zejména ročníky narozené od roku 1990. Důvodem je jejich „hledání spotřebního zboží, které transportuje etické hodnoty a poskytuje opravdové alternativy na stupnici hodnot, pokud jde o životní prostředí, férovost a udržitelnost,“ potvrzuje výzkum. Na významu přitom nabývá „zrychlená smysluplnost“, která spojuje konvenienci s vysokou kvalitou a odpovědnost za životní prostředí.
Další hybné síly růstu představují témata jako regionálnost, spravedlnost, bio, veganství a zdraví. Výrobci přírodní kosmetiky v porovnání s klasickým kosmetickým průmyslem jsou tak ve výhodě, protože mají náskok z hlediska svých vysokých nároků na přírodní kvalitu, expertízy, ale také vlastní hodnověrnosti.
Už čtvrtina Němců
Němci milují nejen biopotraviny, ale také přírodní kosmetiku. V Německu biokosmetika a přírodní kosmetika dosáhla v roce 2015 zvýšení o 10 % na hodnotu obratu 1,1 miliardy eur a země je tak v tomto sektoru evropskou jedničkou.
S tržním podílem devět procent přírodní kosmetika výrazně předstihla oblast kosmetiky blízké přírodě (6,2 %). Společně dosahují více než 2 mld. eur. Pro srovnání: celkový trh kosmetiky v Německu má hodnotu 13,3 mld. eur. Prakticky každý čtvrtý německý spotřebitel tak sáhne po přírodní kosmetice.
Nejen němečtí spotřebitelé však upřednostňují ve zvýšené míře udržitelné produkty – tento trend je citelný a měřitelný na celém světě. Amarjit Sahota, zakladatel a jednatel londýnské instituce Consulting Organic Monitor, vysvětluje: „Globální trh přírodní kosmetiky a biokosmetiky roste ročně přibližně o jednu miliardu dolarů a v roce 2015 dosáhl odhadovaného obratu 12,5 miliardy. amerických dolarů. Evropa a Severní Amerika k tomu přispívají největšími podíly, ale aktuálně ukazuje vysokou míru růstu především také Asie.“
Americká firma pro průzkum trhu MarketResearch z Marylandu se zabývá vývojem sektoru přírodní a biokosmetiky od roku 2016 do roku 2022. Podle jejích prognóz bude růst v příslušném období každoročně vyšší než 10 procent a v roce 2022 bude globální obrat dosahovat 19,8 miliard dolarů. Jako důvody tohoto vývoje uvádí rostoucí uvědomování si zdraví a také zvětšující se zájem o přirozenou kosmetiku a tělesnou hygienu.