Počet aut na silnicích neustále roste a hustý provoz zvyšuje rizika nehody. Zeptali jsme se proto Marka Kohoutka, instruktora bezpečné jízdy společnosti Autodrom Most, jak jezdit bezpečně, abychom vždy v pořádku dorazili do cíle.
„Základem bezpečné jízdy je jezdit defenzivně. To znamená, že musíte předvídat, co se děje na silnici. Nejčastější krizovou situací, s níž se během jízdy setkáváme, je potřeba razantně brzdit kvůli náhlé překážce viditelné na poslední chvíli. Při našich kurzech proto trénujeme i objízdné manévry, protože když už řidič vidí, že před překážkou nedobrzdí, měl by se umět vyhnout a nebezpečí objet. Samozřejmě má-li k tomu po stranách dostatek prostoru a neohrozí-li jiný vůz,“ říká M. Kohoutek.
Jak správně brzdit
Správným postupem při panickém krizovém brzdění je prudce sešlápnout naráz spojku a brzdu. V případě aut s automatickou převodovkou samozřejmě sešlápnete pouze brzdu. „Při panickém krizovém brzdění je důležité, aby byl řidič obeznámen s funkcí systému ABS. Ten se totiž projevuje lidově řečeno ,kopanci‘, respektive vibracemi, které řidič ucítí v momentě, kdy silně sešlápne brzdu. Nezkušení řidiči se mohou tohoto pohybu pedálu leknout a mít tendenci buď úplně, nebo alespoň částečně polevit v tlaku nohou do té míry, než vibrace ustanou. To je možná jedna z nejčastějších chyb a důvodů, proč mají auta delší brzdnou dráhu,“ vysvětluje M. Kohoutek.
Systém ABS je přitom součástí základní výbavy i těch „nejlidovějších“ vozů. Také proto Autodrom Most pro své kurzy bezpečné jízdy již devátým rokem využívá konkrétně modely Kia Ceed, jež jsou ideálním vozem pro trénink správného chování za volantem, a to jak svými rozměry a jízdními vlastnostmi, tak výbavou, a představují nejčastější kategorii vozů na českých silnicích.
Vhodně nastavená sedačka
Dalším důležitým faktorem, jenž rozhoduje o účinnosti brzdění, je správně nastavená sedačka. Pokud řidič špatně sedí, tak se může v kritickém okamžiku, kdy se potřebuje zapřít, v sedačce posunout a ztratit maximální tlak na brzdový pedál. „Často se také stává, že se řidiči plnou silou zapřou do volantu, takže se jejich síla rozloží do rukou a pravé nohy, zatímco oni potřebují co největší sílu právě do nohy na brzdovém pedálu. Při křečovitém držení volantu navíc člověk nemá například cit pro vyhýbací manévr anebo pro dořizování při brzdění na rozdílné adhezi. Proto trénujeme v kurzech bezpečné jízdy brzdění na různých adhezních površích, aby si řidiči všechny tyto situace vyzkoušeli a naučili se je zvládat,“ podotkl M. Kohoutek.
Jak se vyhnout překážce na silnici?
Vyhýbací manévr používáme vždy, pokud nám někdo vjede nebo vběhne do cesty a nestíháme zastavit vozidlo před překážkou. V případě zvěře je ale vždy nutné vyhodnotit, zda případný střet představuje menší riziko než pokus o vyhnutí se. „V první fázi nastupuje panické brzdění a brzdit musíme po celou dobu vyhýbacího manévru, dokud se nevrátíme zpět na svou pravou stranu. Může se stát, že během vyhýbacího manévru klesne naše rychlost natolik, že se auto pohybuje velice pomalu. V takovém případě můžeme odbrzdit před jeho dokončením, ale nikdy ne dříve, než auto celým svým objemem mine překážku. Navíc si musíme si být jisti, že vozidlo drží velmi dobře stopu a směr,“ říká M. Kohoutek a upozorňuje, že při práci s volantem by řidič neměl být zbrklý a prudce s ním točit.
„Troufám si říct, že alfou a omegou je správné sledování a vyhodnocení celé situace. Řidič musí mít přehled nejen o překážce, ale i o tom, co je za ní. Pokud ztuhne a bude očima fixovat například pouze nebezpečný objekt v cestě, reálně hrozí, že do něj skutečně najede,“ doplňuje M. Kohoutek.
Autodrom Most spolupracuje s automobilkou Kia už od roku 2015 na zvyšování povědomí široké veřejnosti o bezpečnosti na silnicích. Během té doby bylo na polygonu testováno více než 70 modelů rodiny Ceed, které jsou využívány pro praktickou instruktáž v kurzech bezpečné jízdy. Za tu dobu zde automobily Kia najezdily přes 50 000 kilometrů.