Jak se orientovat v nabídce přírodní kosmetiky?

Ačkoliv většina žen a samozřejmě i většina celé populace dává stále přednost konvenčním značkám kosmetiky, je zde velká a každým rokem rostoucí skupina se zájmem o péči o krásu čistší, jednodušší a více na přirozené bázi.

Úvodem třeba říci, že v EU neexistuje žádné legislativní opatření, které by jednoznačně vymezovalo přírodní kosmetiku od té konvenční.

Na trhu se tak objevuje několik skupin. Jde o značky, které se slovem přírodní pracují jen jako s marketingovým nástrojem, případně nepřiměřeně zdůrazňují šetrné složení bez silikonů či parabenů, i když produkt je jinak poměrně konvenční a nijak šetrnější. Další skupinou jsou značky, které se snaží o šetrnější složení, používají méně agresivní konzervanty či pěnidla, ale nemají žádnou ambici stát se skutečně přírodní značkou, neusilují o certifikace, nepřizpůsobují složení mezinárodně akceptovatelným bio standardům, na svém webu deklarují některé informace, ale jde spíše o marketing i přes velmi slušnou snahu být pro pleť zákazníka méně zatěžující. Takovým příkladem je například český brand Bioné.

Další skupina značek se na českém i celosvětovém trhu etablovala v posledních dvou letech. Jde o malé značky z rukou jednoho konkrétního výrobce, kterému se obvykle jeho dlouholetý koníček výroby kosmetiky v domácím prostředí stal novou prací. Tyto značky jsou vesměs stavěné na čistých přírodních ingrediencích.

Výrobci, či převážně výrobkyně, jsou obvykle díky svému veganskému, šetrnému, ekologickému či jinak alternativnímu životnímu směřování dobře obeznámeny s tím, co skutečně přírodní kosmetika nemá obsahovat a s tím i pracují od samého počátku. Pionýrkou v tomto segmentu byla Michaela Kochanová se svou značkou Cosm´etika.

Jako rostlinná lékařka dokonale ví, co chce a nechává to pro svou značku vyrábět u zahraničních dodavatelů. Její portfolio dnes zahrnuje výbornou dekorativní kosmetiku, deodorant či barvy na vlasy; výrobky má dokonce veganské a certifikované CPK. Skutečnými tvůrkyněmi svých značek pak jsou inženýrka chemie Aneta Adamčíková se svou vynikající ryze českou a ryze hand made značkou Biorythme nebo Slovenka Barb, vyrábějící nesmírně kvalitní a designově zajímavou kosmetiku Mylo. Z tohoto typu značek třeba dále jmenovat slovenské 2sis, Navia či Ponio nebo české Savon du Lisoleil, Indívo Organics či olomouckou značku Caltha.

Dalším stupněm přírodní kosmetiky jsou pak značky s certifikátem kontrolované přírodní či kontrolované biokosmetiky. Certifikát je jakýsi léty prověřený standard, který zaručuje absenci nejhorších škodlivin v kosmetických produktech, dostatečný poměr složek pocházejících z přírody a v případě biocertifikace i určitý poměr složek z ekologického kontrolovaného pěstitelství.

Tyto certifikáty neznamenají, že produkt je ze 100 % přírodní, ale zaručují zákazníkovi kvalitu, maximální možnou netoxičnost a šetrnost ke zdraví uživatelů. Produkty s certifikátem kontrolované přírodní kosmetiky pak  ideálně nazýváme PŘÍRODNÍ kosmetikou a ty s certifikátem kontrolované biokosmetiky BIOKOSMETIKOU. Z českých značek nechaly některé ze svých produktů certifikovat např. značky Saloos, Nobilis Tilia, Havlíkova Apotéka či česká profi kosmetika SynCare.

K důvěryhodným certifikátům pak patří národní: české CPK a CPK BIO, francouzské Biocosmesi a Ecocert, italský ICEA, německý BDIH či anglický Soil Association. K mezinárodně uznávaným certifikátům přírodní kosmetiky patří NaTrue, které vzešlo od samotných výrobců, dále Cosmos Natural a Cosmos Organic, které v mandátu Evropské unie od roku 2015 zastřešují věrohodné národní certifikáty, jako je např. Ecocert. Tím nejpřísnějším certifikátem, který zaručuje původ z ekologického, ale zároveň i biodynamického pěstitelství, je pak demeter.

Nejvyšším stupněm přírodnosti produktu jako takového jsou produkty, které deklarují 100% přírodní složení. Obvykle jde o různé směsi olejů či jiných látek vycházejících za minimální účasti člověka z přírodních zdrojů. Takovéto produkty jsou buď zároveň certifikované, a tedy i kontrolované na případné škodliviny z pěstování, mnohdy i BIO, jako například 100% bio britská značka InLight, anebo kontrolované – většinou z finančních důvodů – nejsou, a pak je třeba buď věřit výrobci nebo počítat s tím, že některé agresivní škodliviny z půdy mohly do těchto produktu přejít. V principu jde však v odvětví přírodní kosmetiky o tu nejpřírodnější.

V oblasti takzvané green beauty se pak dále vyskytují mnohé eko značky, které jsou založené na principu green chemistry, tedy maximum účinných látek z přírody a jen nejnutnější množství šetrné chemie – sem patří například profi vlasovka OWAY Rolland. Mezi „zelenou krásu“ počítáme však i veganské, vegetariánské a cruelty free značky, které mnohdy nejsou přírodní ani trochu anebo minimálně, ovšem zohledňují jeden z aspektů ochrany přírody, a tím je ochrana zvířat před testováním či všeobecně minimalizaci živočišné produkce.

Všechny typy šetrnější a zdravější kosmetiky můžete potkat na Green Beauty Marketu 10. a 11. 11. 2017 v Prague Gallery Laufen, I. P. Pavlova 5, Praha 2. V pátek od 14,00 h. se navíc v rámci této události koná minikonference pro odborníky. Více na www.greenbeautymarket.cz. Registrovat se můžete už nyní ZDE.

V sobotu jsou připraveny semináře a workshopy: Toxiny v kosmetice, Nutritariánská strava pro krásu nebo Aplikace a příprava rostlinných barev. Počet účastníků na semináře je omezen, hlásit se můžete ZDE (http://www.greenbeautymarket.cz/11-11-prgm/).

Vstup do samotné nákupní zóny s více než 50 značkami tzv. GREEN BEAUTY je ZDARMA.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *