Onemocnět v zaměstnání můžete docela snadno. Stačí, když vám kašlající kolega podá bez rozpaků telefonní sluchátko, do něhož před chvílí mluvil.
Riziko představuje také společné užívání vybavení kanceláře, jako jsou mikrovlnné trouby, chladničky, kávovary, kopírky nebo třeba houbičky na mytí nádobí. Firmy, které motivují zaměstnance k dodržování hygienických zásad, mohou snížit riziko pracovních absencí kvůli onemocnění až o 45 %.
V kanceláři pravidelně větrejte
Zkuste alespoň několikrát za den v kanceláři vyvětrat. Vydýchaný vzduch snižuje koncentraci a může způsobovat i bolesti hlavy. V dlouhodobě uzavřených prostorách se rovněž snadněji šíří virové i bakteriální infekce. Chřipka a nachlazení přitom patří mezi hlavní důvody využívání dnů nemocenské. Náklady na nemocenskou za jednoho zaměstnance stojí firmy průměrně okolo 18 tisíc korun ročně. Větráním zároveň snížíte koncentraci alergenů, které s sebou do kanceláře nevědomky přináší na šatech kolegové chovající domácí mazlíčky. Alergeny pak mohou být pro některé vaše kolegy spouštěčem nepříjemných alergických reakcí.
Používejte dezinfekční prostředky na kancelářské povrchy
Jestliže chcete omezit riziko pracovní absence v důsledku onemocnění, dbejte o čistotu svého pracovního stolu a jeho bezprostředního okolí. „Ošetření klávesnice, myši nebo telefonního sluchátka vám zabere několik minut. Stačí pravidelně používat dezinfekční ubrousky. Působí rychle a v několika vteřinách usmrtí až 99 % bakterií,“ říká Jan Pipek ze společnosti Kimberly-Clark Professional. Současně dodává, že dodržováním doporučených pravidel pro mytí, sušení, dezinfekci a čištění povrchů v kanceláři klesne pravděpodobnost nakažení zaměstnanců nachlazením nebo virem až o 80 %.
Nekýchejte do dlaní
K zdravému kancelářskému prostředí přispějete i dalšími jednoduchými hygienickými zásadami. Pokračovat můžete třeba tím, že přestanete kašlat a kýchat do svých dlaní. Kapesník, který si přiložíte k ústům, je mnohem vhodnější. V opačném případě totiž můžete snadno rozšiřovat po kanceláři kapénkové infekce, zejména pokud pracujete v otevřeném prostoru. Rizikové pak může být i běžné podání ruky. Infekci můžete přenášet i prostřednictvím různých kancelářských předmětů, které společně využíváte s kolegy: kliky od dveří, telefony, kávovary a další vybavení, se kterým přijdete běžně do styku.
Myjte si ruce
Kontaminaci kancelářských povrchů zabráníte také pravidelným mytím rukou. Hygienické podmínky posílíte používáním antibakteriálních mýdel na ruce, která pomáhají zamezit křížovému šíření bakterií. Není vůbec od věci, když si ruce umyjete ihned po příchodu do kanceláře. Zvláště pak, pokud cestujete do zaměstnání městskou hromadnou dopravou, držíte se různých madel a držáků, kterých se dotýkají tisíce lidí. Snížíte tak riziko proniknutí bakterií nebo virů například oční sliznici – třeba při běžné výměně kontaktních čoček. Chybu neuděláte, když si před mytím rukou sundáte prstýnky.
Používejte jednorázové utěrky
Používejte jednorázové utěrky na ruce, jeden látkový ručník pro několik lidí je dalším ohniskem nákazy – ne každý si ruce umyje důkladně. „Papírové utěrky můžete použít také k uzavření vody na toaletách – kohoutek či páka baterie jsou totiž další místa, na která člověk špinavou rukou sahá,“ říká Jan Pipek ze společnosti Kimberly-Clark Professional, která vytvořila projekt Zdravé pracoviště. Cílem projektu je pomoci českým firmám snížit úroveň absencí zaměstnanců v důsledku onemocnění až o několik desítek procent a celkově posílit zdraví a spokojenost pracovníků.