Čtyřicet týdnů plných emocí, nových situací a také zařizování před narozením miminka. Začíná zcela nová etapa v životě ženy, která s sebou přináší i mnoho dosud neřešených otázek. Jak se mám nejlépe stravovat? Budu schopna správně kojit? Co vše vzít s sebou do porodnice? A mám dát při výběru masti proti opruzeninám na radu kamarádky, nebo lékárnice? Každé těhotenství je individuální, ale přesto jsou témata, která řeší všechny nastávající maminky. Podle aktuálního dotazníkového šetření Bepanthen Barometr 2017 je pro těhotné ženy nejdůležitějších těchto pět témat: správné kojení a výživa dítěte (94 %), stravování maminky během těhotenství a kojení (93 %), výbava pro miminko (91 %), nemoci a očkování (87 %) a cvičení v těhotenství a po porodu (85 %).
Pomoc ze strany partnerů
Průzkum také ukázal, že téměř dvě třetiny budoucích maminek by si přály, aby se jim ze strany partnerů dostávalo víc materiální podpory a pomoci v zajištění běžného chodu domácnosti (úklid, nakupování atd.). Více než třetina žen by si pak přála, aby jim jejich partneři poskytli emocionální a osobní podporu během těhotenství. Ve skutečnosti se tatínkové podílejí materiální podporou a praktickou pomocí ženám v 57 %
a emocionální podporou pak ve 43 procentech.
Informace o tom, co je potřeba nakoupit pro miminko a co vzít s sebou do porodnice, hledají těhotné ženy nejčastěji na internetu (78 %). Jako druhý zdroj (76 %) využívají rady svých kamarádek, rodiny a známých. Ve 29 % maminky dohledávají také informace v knihách a odborných publikacích. Celkově vzato si budoucí maminky poměrně zodpovědně zjišťují informace o průběhu těhotenství a s ním souvisejících tématech – informace si aktivně vyhledává 86 % těhotných. Ve druhém a třetím trimestru je to celých 97 % maminek. I mezi dosud netěhotnými ženami z cílové skupiny žen ve věku 18-35 let je zájem o informace vysoký. Až 88 % žen, které se o miminko již snaží, si informace v předstihu vyhledává.
Výbavička pro miminko
Míra připravenosti výbavičky pro miminko se logicky zvyšuje s pokročilejšími fázemi těhotenství. Mezi ženami v 1.-5. měsíci ještě 59 % nemá nakoupeno téměř nic, ale v 6.-9. měsíci je těchto „nepřipravených“ už jen 10 procent. Více „připravené“ jsou podle průzkumu ženy z větších měst, pravděpodobně vzhledem k lepší dostupnosti prodejen. Při výběru přípravků pro dítě je pro ženy důležité zejména jejich složení (92 %), zkušenosti známých s přípravky (91 %) a také doporučení odborníka (89 %). Cena nehraje u přípravků pro děti takovou roli. Samotné nákupy výbavičky pro dítě pak ženy realizují zhruba rovnoměrně jak v kamenných prodejnách, tak na webu anebo darem či výměnou se známými a rodinou.
Otázka kojení
Pro budoucí maminky je kojení a správná výživa dítěte prioritou. Naprostá většina budoucích maminek (98 %) je rozhodnuta, že bude kojit. Jako důvody pro toto rozhodnutí ženy uvádějí, že je to to nejlepší pro dítě, že je kojení zdravé, že je mateřské mléko výživově kvalitní, že je kojení přirozené a prohlubuje vztah dítěte s matkou. V neposlední řadě ženy přiznávají, že je kojení také finančně výhodné. Kojení v prvních letech života podporuje zdravý vývoj mozku a rozvíjí základní mentální dovednosti dítěte. U kojených dětí je dále prokázáno nižší riziko vzniku enterokolitidy, infekčních onemocnění a obezity, maminky, které kojily, mají snížené riziko vzniku rakoviny prsu.