Dítě a mobilní telefon, to je často diskutované téma mezi rodiči i odborníky. Roli zde hraje strach rodičů o bezpečnost dítěte, touha malých školáků vyrovnat se spolužákům a blýsknout se nejnovějším přístrojem, i celá řada zásad, pouček a výchovných teorií.
Ačkoliv se průměrný věk dětí, které obdrží svůj první mobil, podstatně snižuje, stále záleží na okolnostech a především samotných schopnostech dítěte. Zatímco starší generace brala mobil jako revoluci v telefonní komunikaci, děti vnímají mobil jako nástroj pro telefonování často až v poslední řadě. Důležitější pro ně je, o jaký model se jedná, kolik her na něm mohou hrát, a jestli se z něj připojí i na internet. V dnešní době chodí s mobilem v ruce už i mnoho předškoláků, a tak se dítě může mnohdy cítit o něco ochuzeno, přitom samo ještě pořádně neví o co. Často se také může dostat do situace, kdy se pro něj mobil stává jakýmsi sociálním statutem. Jaká je tedy ta hranice, kdy by měli rodiče začít mobilní telefon zvažovat?
„Vycházím z toho, že dříve než v 7 letech to určitě není vhodné, protože do té doby je dítě v období tzv. magického věku, kdy by ještě mělo „žít v pohádce“. V době prvního stupně mobil často ani nepotřebuje. Výjimkou je situace, kdy dítě navštěvuje školu mimo bydliště či dochází na kroužky. Pak může být mobil užitečný, protože se dítě může kdykoli spojit s rodiči. Není ale nutné dávat mu jej k dispozici trvale, stačí zapůjčit na ony kritické momenty a doma opět odložit na poličku,“ podotýká dětská psycholožka Lýdie Džundová, která spolupracuje se společností Tesco Mobile.
„Jakýsi zlom je hranice 10 let, kdy je opravdu vhodné o mobilu začít uvažovat, ale samozřejmě s jistými pravidly a omezeními. Spadá to do období před pubertou, kdy je porovnání s ostatními vrstevníky nejdůležitější,“ dodává Džundová.
V souvislosti s prvním mobilem jsou však rodiče vystaveni nelehkému úkolu, a to stanovit pravidla jeho používání. Správně vybalancovat hranici mezi naštvaným teenagerem a nepříjemným překvapením v podobě vysokých účtů za telefon není vůbec jednoduché. Nejlepším řešením je předplacená karta. Rodič může sám rozhodnout, kolik peněz dítěti na telekomunikační služby poskytne, a samo dítě bude mít jasný přehled o tom, kolik utratilo a kolik mu ještě zbývá. Naučí se tak přemýšlet o penězích a pečlivě si rozvrhnout útratu.
Pokud vybíráte pro dítě mobilního operátora, myslete v kontextu celé rodiny. Tesco Mobile nabízí bezplatné volání v rámci vlastní sítě, což může rodině ušetřit vysoké finanční částky, protože členové rodiny vzájemně provolají nejvíce. Ani volání do ostatních sítí není s Tesco Mobile finančně náročné. Při dobití minimálně 300 Kč za 30 dní volají zákazníci za 1,50 Kč/minuta a zprávy posílají za 1 Kč. Děti, ale nejen ony, navíc jistě ocení bezplatný přístup k online hudbě. Mladší mohou poslouchat pohádkové rádio Pigy.cz, starší potěší Evropa 2 nebo aplikace YouRadio s výběrem hudby dle osobních preferencí.
Odbornice na dětskou psychologii Lydie Džundová přidává ještě jednu důležitou radu: „Máte strach, že se z dítěte stane „závislák“ na mobilu? Dítě podvědomě opakuje vše, co vidí kolem sebe. Omezte proto hovory v jeho přítomnosti na minimum a vyhněte se bezcílnému brouzdání po internetu z mobilního telefonu či hraní her.“