Praxe ukazuje, že 80 % onkologických pacientů trpí během léčby vedlejšími kožními problémy, jako je extrémní suchost pokožky, hrubost, popraskání kůže či svědění a pálení. Existují možnosti, jak tyto nepříjemné vedlejší účinky zmírnit, jen o nich není dostatečné povědomí. Dermokosmetická značka La Roche-Posay proto spustila osvětovou kampaň „Cítím dotek síly“, jejímž cílem je informovat o podpůrné péči o pokožku během onkologické léčby.
Při zahájení léčby rakoviny je pacient upozorněn na možnosti vypadávání vlasů, ztrátu chuti k jídlu a nevolnosti. Velmi málo se ale mluví o dopadech, které léčba může mít na pokožku. Vedlejší projevy na kůži přitom můžou velmi znepříjemnit jak každodenní život, tak samotnou léčbu. „Onkologická léčba způsobuje řadu vedlejších nežádoucích účinků. Mezi ty nejčastější patří kožní reakce. V závislosti na použitých léčebných prostředcích, jejich kombinacích a případně fototypu kůže při léčbě zářením se rozvíjejí různé typy kožního postižení rozličné závažnosti, které významně snižují kvalitu života pacienta. Z tohoto důvodu je podpůrná péče, péči o kůži nevyjímaje, neopomenutelnou součástí onkologické léčby,“ vysvětluje Mgr. MUDr. Petra Holečková, Ph.D, MBA z Ústavu radiační onkologie Fakultní nemocnice Bulovka. „Vedlejší projevy můžou velmi ztížit život a stát se tak bolestivými, že například sprchování, oblékání, uchopení nějaké věci nebo i postavení se na nohy začne být velmi nepříjemné,“ doplňuje doc. MUDr. Filip Rob, Ph.D., přednosta a primář dermatovenerologické kliniky Fakultní nemocnice Bulovka. „Musíme si uvědomit, že to nedopadá jen na kvalitu života, ale i na to, jak pacienti přijímají další léčbu. Někteří dokonce kvůli nežádoucím kožním projevům léčbu přeruší.“
Značka La Roche-Posay se rozhodla zvýšit informovanost o důležitosti podpůrné péče osvětovou kampaní „Cítím dotek síly“. Cílí nejen na samotné pacienty, ale i na odbornou a širokou veřejnost. „Již více než deset let se věnujeme podpoře onkologických pacientů a naším cílem je vytvořit společně s předními odborníky nejlepší dermatologická řešení vhodná pro citlivou kůži pacientů,“ vysvětluje pozadí projektu marketingová ředitelka značky Huyen Trang Platek. A proč právě dotek? „Dotek uklidňuje, utěšuje, dává najevo pocit blízkosti. Říká vše, co bychom říct chtěli, ale často nemůžeme. Zvláště, když my sami nebo náš blízký bojuje s onkologickým onemocněním. Pro mnoho pacientů trpících na závažné vedlejší kožní projevy může být bohužel dotek na kůži nepříjemný nebo bolestivý. Chceme dotek vrátit jak pacientům, tak i jejich blízkým,“ vysvětluje Huyen Trang Platek.