Pro vyspělé země je charakteristická vzrůstající spotřeba kosmetických přípravků. Chceme být krásní, mladí, voňaví…
Rozhlédněme se nyní očima výzkumníků a dodavatelů značkových kosmetických přípravků. A porovnejme, v čem jsou naše zvyklosti stejné a v čem se naopak liší…
Vlasy
Každá třetí žena (35 %) a každý desátý muž (10 %) ve vyspělých zemích si pravidelně barví vlasy. Téměř třetina (29 %) německých žen ráda experimentuje s barevným odstínem. Dlouhotrvající barvu žena použije v průběhu šestkrát ročně, barevné tónování v průměru pětkrát za rok, v závislosti na věku.
Třetina žen ve věku 24 až 34 let si vlasy myje denně. U žen ve věku 60 a více let si denně myjí vlasy pouhá 3 %. Muži si myjí vlasy celkově častěji – alespoň v Německu. Ve věkové skupině mezi 24 až 34 lety si denně myje vlasy 56 %, ve věkové skupině 60 a více let je to 14 %.
Na 60 % žen u našich západních sousedů používá alespoň příležitostně lak na vlasy, 24 % ho používá denně.
Pečujícím prostředkem číslo jedna je pak šampón na vlasy, který 94 % žen pokládá za základní prostředek péče o vlasy.
Obličej
Více než 90 % žen používá obličejový krém. Z mužů ho používá necelá polovina.
Celkem 78 % žen preferuje přípravek, který vyhlazuje vrásky, nebo je alespoň redukuje. Každá desátá žena používá Anti-Aging kosmetiku jako přípravek na jemné vrásky v obličeji. Každý desátý prodaný prostředek na péči o pleť nese v současné době jako podtitul, že je určený proti stárnutí.
V Německu je provedeno ročně pět až deset tisíc liftingů obličeje. Botox si nechá ročně aplikovat 30 000 až 50 000 Němců. V USA napočítala Asociace plastických chirurgů v uplynulém roce zhruba 2,8 milionu injekcí.
Kuřáci jsou obvykle odhadováni o pět let starší než nekuřáci.
Make Up
Přibližně desetina (11 %) žen se nemaluje. Dívky ve věku 12 až 15 let používají rtěnku a make-up častěji než je celkový průměr. (47 a 41 %).
Každá žena spotřebuje během svého života v průměru 2,7 kg rtěnek. Rtěnka je zároveň nejprodávanějším výrobkem ze sortimentu dekorativní kosmetiky. Používá ji přibližně 87 % žen, 60 procent žen by bez jejího použití dokonce nevyšlo ven z domu. Jedna žena má v průměru čtyři rtěnky.
Vůně
Pouze 32 % ženatých mužů používá parfém. Nejčastěji se voní manželé, kteří žijí odděleně od svých žen (46,7 %). Více než polovina (55 %) německých žen si ráda otestuje vzorek parfému přiložený v časopise. Téměř polovina všech žen používá denně jednu vůni, každá druhá dostane svůj parfém jako dárek.
Deodoranty používá 90 % všech žen a téměř 80 % mužů.
Tělo
Ženy, které žijí samostatně, vydávají měsíčně za wellness, kadeřníka, sprchové gely, šampony apod. 43 euro. To je dvakrát více než samostatně žijící muži.
V roce 2004 vydal každý Němec za prostředky péče o tělo 134 euro, což bylo o 2 eura méně než v roce 2003. Tím se Německo umístilo na 14. příčce pomyslného evropského žebříčku. Jedničkou ve výdajích za tělovou kosmetiku jsou Švýcaři s 209 euro na osobu a rok.
Více než třetina (36 %) německých žen si při péči o tělo vystačí pouze s vodou a mýdlem.
Až 80 % vrásek je způsobeno UV zářením. Odborníci doporučují dva miligramy opalovacího krému na čtvereční centimetr kůže. Pro použití na celé tělo by se tak mělo spotřebovat přibližně 35 g. Jedna lahvička opalovací emulze o obsahu 150 g by tak podle odborníků měla vystačit na čtyři opalování. Průměrná německá rodina však během 14-ti denní dovolené na Mallorce spotřebuje pro čtyři osoby pouze jedno a půl balení. Třetina Němců dokonce nepoužívá žádný opalovací prostředek. Z mužů používá krém jen polovina.
Kosmetická chirurgie
O kosmetické operaci jako prostředku proti stárnutí uvažují pouhá 2 % žen ve věku nad 25 let. V Německu si nechají pacienti odsát více než 225 tisíc litrů tuku ročně, při 150 tisících zákrocích. Pro zajímavost v USA bylo v roce 2004 provedeno 325 tisíc liposukcí.
V Německu se provádí ročně zhruba 500 000 operací z oblasti estetické plastické chirurgie. Před deseti lety se nechalo z estetických důvodů operovat jen 100 tisíc lidí. Pro srovnání v USA je to kolem devíti milionů lidí.
Za kosmetické operace vydají Němci ročně celkově kolem 1,6 miliardy euro. Přibližně 85 % pacientů kosmetických zákroků jsou ženy. Ročně si nechají voperovat na 25 tisíc prsních implantátů.
Nohy, ruce
Jedna žena má v průměru čtyři laky na nehty. Polovina německých žen používá denně krém na ruce.
Nohy si žena holí v průměru 33,3 krát. Ještě v roce 1993 si odstraňovalo chloupky z těla pouze 12 % žen. Nejhladší nohy v Evropě mají podle statistik ženy v Anglii, kde si je pravidelně holí 93 % žen. Naopak na posledním místě bylo s podílem 42 % Německo. (Dodejme, že statistika vychází z údajů před rozšířením Evropské unie o postsocialistické země.)
Více než pětina (23 %) žen v Německu si kupuje prostředky proti celulitidě.
Muži
Výrobky kosmetické péče dnes používá 98 % všech mužů ve vyspělém světě. Podle marketingové analýzy kosmetického průmyslu je v Německu přibližně 11 milionů mužů, kteří pravidelně pečují o svůj obličej, tedy téměř každý třetí. Zatímco v 70. letech byli se svým zevnějškem spokojeni čtyři Němci z pěti, v současnosti je to jen každý druhý. V každém případě si kosmetické prostředky kupují muži v 80 % sami. 70 procent 18 až 49 letých mužů se více zajímá o péči o pleť, než o počítač.
A ještě několik zajímavostí
Většina příslušníků obou pohlaví stráví hodinu denně v koupelně a použije přitom 7 až 10 kosmetických výrobků.
Pětina kosmetických přípravků, které jsou dnes na trhu, před pěti lety neexistovala.
Bezmála pětina (17 %) žen nejraději vydává peníze za kosmetiku. Před kosmetikou vede v oblibě nákup obuvi (31 %) a oděvů (43 %).
Foto: LUSH – nová kolekce laků na nehty nabízí ten správný odstín pro každou příležitost.
Pramen: Messe Düsseldorf / Beauty International Düsseldorf