Jak pít k ovoci a zelenině?

Naprostá většina ovoce a zeleniny je tvořena převážně vodou, v průměru je to kolem 90 procent. Díky konzumaci ovoce a zeleniny je bohatý na vodu i náš jídelníček.

„To však nic nemění na důležitosti pitného režimu,“ říká nutriční terapeutka Věra Boháčová, DiS., spolupracovnice AquaLife Institutu. „U běžných druhů ovoce a zeleniny – například jablka, jahody, hrušky, mrkev, papriky, květák – pokryje voda v nich obsažená tak akorát potřebu současně přítomné vlákniny. U některých druhů, kde je vlákniny více, jako třeba lilek nebo kedlubna, už je potřeba tekutiny přidávat. Pokud jsou součástí jídelníčku i luštěniny a celozrnné varianty potravin, nároky na tekutiny se také zvyšují. Doplňování dostatečného množství tekutin v rámci pitného režimu je tedy pro naše zdraví naprosto zásadní.“

Tekutiny potřebuje každá buňka v těle a všechny systémy, díky nim funguje termoregulace, tělo se zbavuje odpadních látek. Krev a veškeré tělesné tekutiny jsou v základu voda. Mozek je velmi citlivý na nedostatek tekutin, svaly je potřebují pro správný výkon.

„Základem pitného režimu by měla být čistá voda, minerálky a čaje. Minerální vody dobře poslouží i v rámci pravidelné pohybové aktivity, která v tomto období také přichází více ke slovu. Při sportu se více potíme, tělo ztrácí nejen tekutiny, ale i minerální látky.

Minerálky tak mohou skvěle doplnit obojí,“ radí Věra Boháčová. „Pro každodenní pití u lidí bez rozlišení věku a zdravotního stavu jsou vhodné slabě a středně mineralizované vody s obsahem rozpuštěných pevných látek do 1000 mg/l – mohou je pít bez omezení jako součást pravidelného pitného režimu. Silně mineralizované vody (obsah rozpuštěných pevných látek 1500–5000 mg/l) jsou vhodné při velké zátěži v letním období nebo při sportu, kdy je potřeba rychle tělu doplnit nejen hydrataci, ale i minerální látky,“ rozlišuje mineralizaci balneotechnička ing. Jana Ježková, předsedkyně Svazu minerálních vod.

Do zdravé životosprávy se nehodí výrazně slazené nápoje. Zejména limonády jsou velmi významným zdrojem cukru, a tedy i energie. Energie naprosto zbytečné, kterou je třeba kompenzovat pohybovou aktivitou, jinak bude v těle přebývat a organismus ji ve formě tuku uloží do tukových zásob. Také alkohol je hodně energetický, i když v tabulce výživových hodnot jsou u některých druhů (čistých destilátů) nulové hodnoty bílkovin, tuků i sacharidů. Energetická hodnota je u nich reprezentována pouze alkoholem, a to v množství nikterak zanedbatelném (přibližně 195 kJ ve 2 cl).

 

 

 

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *