Léto je časem stěhování národů. Řada z nás si vyrazí užívat volno v cizině po vlastní ose. Jak zvládnout úmornou jízdu? Odborníci radí řidičům, aby během dlouhé cesty každých 45 minut vystoupili a protáhli se. Za volantem pak pomáhá alespoň střídat polohy pánve, ramen, hlavy a končetin, samozřejmě jen do té míry, jak to dovoluje bezpečnost jízdy.
Vzhledem ke konstrukci standardního automobilového sedadla nemůže řidič dodržet pravidla zdravého sedu, jako jsou přímá záda, lehce naklopená v pánvi vpřed, s nohama rozkročenýma do šíře pánve. Už správné nastavení sedadla však může řidiče od bolesti významně uchránit.
„Kolena řidiče nemůžou být při jízdě níž než kyčle, proto se při řízení automobilu nevyhneme kompromisům. Základním požadavkem je úhel, který svírá opěradlo se sedákem, v rozmezí 95 až 100 stupňů. Při takto vzpřímeném sedu řidič nejlépe vnímá chování vozu, případně čelí únavě nebo dokonce mikrospánku a je účinně chráněn bezpečnostním pásem. Efekt zdravého sedu posiluje pomůcka overball nebo složená deka vložená za záda na úrovni pasu, tak člověk jednoduše předejde bolesti zad,“ doporučuje fyzioterapeutka Iva Bílková (na obrázku předvádí protažení svalů kolem páteře).
Dalším důležitým prvkem je opěrka hlavy, ta nesmí být níž než hlava pasažéra, jen tehdy snižuje napětí svalů krční páteře a ramen a je bezpečnou oporou šíje a hlavy.