Tenisky jako klenot

Tenisky Nike s kameny Swarovski rozhodně nepatří na tenisové kurty nebo do posilovny. S klidem je můžete „vynést“ do společnosti už i jako součást oficiálnějších dress code. Ale jaké páry vůbec stály na začátku teniskové éry? A jak poznat cenné tenisky?

První krůčky

První známky o teniskách se datují až do 18. století.  Protože se nevyráběla pravá a levá bota, ale dvě stejné, rozhodně nešlo o pohodlnou obuv jako dnes. Koncem století došlo k technologickému průlomu, kdy gumovou podrážku doplnil plátěný svršek. Tyto boty, kterým bylo přezdíváno Keds, se na počátku 19. století začaly vyrábět masově.

V první polovině 20. století se ale v případě tenisek stále jednalo hlavně o sportovní obuv. Například pro basketbal se staly ikonickými tenisky značky Converse, jejichž tváří se stal sportovec Chuck Taylor. Ostatně jeden z modelů po něm byl pojmenován potom, co tento slavný basketbalista značku požádal, aby vytvořila nový model obuvi. Značka pak přinesla řešení, které hráčům zajišťovalo při hře daleko více podpory a flexibility.

Počátek masového rozšíření tenisek se datuje do 50. let minulého století. Především mladí lidé je začali nosit jako běžnou součást svých outfitů. Navíc inspirováni ležérním, nenuceným a podmanivým stylem Jamese Deana pak tenisky začali nosit denně. Stal se z nich kultovní a masově rozšířený atribut mladé nastupující generace.

Bratři v teniskách

Ačkoliv byla značka Adidas oficiálně registrována až roku 1949, její příběh začal již během 20. let. Adi Dassler byl milovníkem sportu. Jeho vášeň ho vedla k experimentům s obuví pro atlety, společně se svým bratrem Rudolfem proto založil společnost na výrobu obuvi. Bratři tak společně vytvořili například boty, se kterými sportovci na olympiádách v Amsterdamu a Berlíně získali zlaté medaile. Během druhé světové války společnost jen tak tak přežila, nicméně pracovní vztah bratrů Dasslerových takové štěstí neměl. Společnou firmu roku 1949 rozpustili a Adi založil dnes již známý Adidas, přičemž při vymýšlení názvu vyšel ze svého vlastního jména. Rudolf se brzy na to stal jeho konkurentem, když registroval vlastní značku Puma.

Součástí designu bot Adidas se staly ikonické tři pruhy na boku obuvi. Průlom v historii značky nastal během 50. let, kdy začal Adi Dassler spolupracovat se západoněmeckým fotbalovým týmem. Společně vyvinuli nové boty s novinkou v podobě kolíků na podráž. Tímto způsobem spolupracoval Adidas při vývoji nových produktů s řadou dalších profesionálních sportovců, což se ukázalo být při cestě k úspěchu rozhodujícím.

Ikonické Air Jordans

Za americkou značkou Nike stojí trenér atletiky Bill Bowerman a jeho bývalý student Phil Knight. Obuvnickou firmu, která měla roky provozovnu v kufru a na zadních sedadlech auta během závodnických sjezdů, založili roku 1964. Logo v podobě dnes již světoznámé fajfky pochází z dílny vysokoškolačky Carolyn Davidson, která jej údajně pro Nike navrhla za pouhých 35 dolarů. Aby s ním ladil i název značky, byla společnost pojmenována po okřídlené řecké bohyni vítězství.

Za úspěchem Nike stojí vedle kvality a nápaditého designu také spolupráce se světovými sportovci. Mezi ty nejvýraznější se řadí partnerství s basketbalistou Michaelem Jordanem, který chtěl ze začátku spolupráci navázat se svou oblíbenou značkou Adidas. Shodou náhod se ale nakonec rozhodl smlouvu podepsat se společností Nike, značce tak pomohl stát se gigantem nejen na poli sportovní obuvi. Tenisky Air Jordans se staly jedním z nejznámějších párů bot všech dob, a to i po ukončení Jordanovi profesionální kariéry.

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *