Základ dobré imunity

Zejména v poslední době je obranyschopnost a celkové zdraví člověka hojně probíraným tématem. Téměř každý řeší, jak se v této situaci efektivně chránit. Co vlastně imunita je a jak můžu přispět k jejímu zlepšení? Čerstvé ovoce a zelenina jsou ideální volba. A jejich čas právě nastává.

Pojem imunita je chápán jako schopnost těla udržet optimální prostředí pro všechny životní funkce. Má důležitou roli, protože musí neustále kontrolovat struktury vlastního těla a sledovat podněty z okolního prostředí. „Pokud dojde k jejímu poškození, musí na ně reagovat. Imunitní reakce je součástí komplexní odpovědi celého těla, kterou označujeme jako obranný zánět,” vysvětluje Jan Krejsek, přednosta Ústavu klinické imunologie a alergologie Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Nejvýznamnější období pro formování imunity je doba krátce po narození. Nejefektivněji by naše imunita měla pracovat v dospělosti. Postupem času, zejména ve vyšším věku, se účinnost obranného systému snižuje.

Jedním z důležitých faktorů, kterým můžeme přispět k budování imunity, je vhodné složení stravy a správná životospráva. Člověk by se měl vyhnout stresu a nedostatku spánku. Také příliš vysoký nebo nízký energetický příjem může našemu tělu škodit. Strava musí mít optimální složení všech živin. Měla by obsahovat především mléko, maso, obiloviny, ovoce a zeleninu. Všechny zmíněné potraviny jsou bohaté na vlákninu, vitamíny a minerály. Ovoce a zelenina jsou mimořádně vhodnými složkami právě díky vitaminům (např. vitamin C) a stopovým prvkům (zinek).

Produkty zeleniny, které byly přirozeně zkvašeny tzv. mléčným kvašením, jsou velmi blahodárné pro tělo jako celek a pro imunitu zvláště. Platí to však i pro zkvašené mléčné výrobky. Přirozené biologické procesy, které zprostředkují mikroorganismy při mléčném kvašení, zvyšují stravitelnost zeleniny, obohacují ji o další cenné látky (vitaminy, stopové prvky). Nerozpustná vláknina usnadňuje trávení a prostup potravy trávicí trubicí. „Zkvašené potraviny však především obsahují samotné bakterie mléčného kvašení, které působí blahodárně na slizniční i systémovou imunitu. Tyto mikroby označujeme jako probiotika. Zkvašenou zeleninu a mléčné výrobky lze velmi doporučit s cílem podpory imunity,“ připomíná profesor Krejsek.

Při výběru vhodného zdroje vitamínů bychom měli dávat přednost ovoci a zelenině, které jsou vypěstovány v našem regionu nebo blízkém okolí. Například čerstvé jahody a třešně si můžeme dopřát už na začátku června. Chřest se začal již sklízet. Mezi další druhy ovoce a zeleniny, které dozrávají v našich přírodních podmínkách jako první a jsou plné vitaminů, patří: jahody, angrešt, třešně, višně, kapusta, kedlubna, chřest, ředkvičky, salát

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *