Každý třetí Čech vidí nejraději pod stromečkem peníze. Tato dlouhodobě nejoblíbenější forma dárku začíná mít u mladší generace do 35 let konkurenci. Více jak čtvrtina (27 %) lidí v tomto věku totiž pořídila na Vánoce diamantový šperk do 15 000 korun. V polovině případů se jedná o muže kupující prsten. Šperk je totiž přáním dvakrát častěji u žen než u mužů. Údaje vyplynuly z vánočního průzkumu, který pro největší české klenotnictví ALO diamonds provedla agentura Ipsos pomocí nástroje Instant Research. Mladí Češi se nákupními preferencemi blíží Američanům. Podle studie společnosti Bain & Company jsou diamantové šperky pro Američany do 35 let jedním ze tří nejoblíbenějších dárků.
Měsíc před Štědrým dnem se uskuteční čtvrtina celoročních prodejů
Konec listopadu a prosinec je každoročně obdobím, kdy obchodníci prodají nejvíce šperků v roce. Největší české klenotnictví ALO diamonds uvádí, že prosinec se na jeho celoročních příjmech podílí jednou čtvrtinou.
Zákazníci českých klenotnictví vykazují velmi podobné spotřebitelské chování jako obyvatelé USA, kde se prodá nejvíce diamantových šperků na světě. Podle International Diamond Exchange prosinec generuje americkým obchodníkům 24 % celoročních tržeb. Za předvánoční americkou nákupní horečnou znatelně zaostává i období kolem svátku sv. Valentýna (7,8 %), i den matek (8,2 %).
Mladí Číňani a Indové očekávají šperky, Češi a Američani peníze
Podle prosincového průzkumu ALO diamonds Češi jako vánoční dar nejraději dostávají peníze (33,9 %). Další preferovanou kategorií dárků je dovolená nebo výlet (25,7 %).
Češi se ohledně preferovaných darů podobají Američanům. Obyvatelé Spojených států podle Bain & Company očekávají na prvním místě peníze, na druhém šperky nebo hodinky a na třetím dovolenou nebo výlet. Američtí mileniáni mají první preferovanou formu dárku stejnou jako jejich rodiče. Na druhém místě ale mají elektroniku a šperky nebo hodinky až na třetí pozici.
Nejdražší diamantové šperky pořizují Číňani a Američani
Zatímco u Číňanů tato cenová kategorie tvoří téměř polovinu nákupů (44,5 %), u Čechů to jsou jen 3 %. Američani nejčastěji (36,5 %) kupují diamantové šperky v cenové kategorii 25 000 až 125 000 korun. „Čeští zákazníci dávají přednost drobným diamantovým šperkům okolo 6 000 korun (40 %). Každý šestý kupující (15,6 %) pořizuje šperk v ceně od 6 000 do 25 000 korun,“ dodává Alojz Ryšavý, klenotník a majitel největšího českého klenotnictví ALO diamonds.
Pokud se jedná o vlastnosti diamantů zasazených ve špercích, odbornější pohled než čeští zákazníci mají v USA, Číně i Indii. Zatímco pro 46,8 % dotázaných Čechů je na prvním místě důležitosti design šperku, v ostatních zmíněných zemích zákazníci kladou větší důraz na kvalitu a velikost diamantů. Design šperku je nejdůležitější vlastností pro 21 % Američanů, 19 % Číňanů a 18 % Indů.
Těžaři i prodejci diamantových šperků již delší dobu s velkou nadějí upínají pozornost k Číně a Indii, kde žije celkem 2,6 miliardy lidí a znatelně sílí střední příjmová třída. Mladí lidé od 18 do 36 let, často označovaní jako mileniáni, v těchto státech chtějí stále častěji napodobovat spotřebitelské chování západních zemí, které jim ukazuje západní filmová tvorba.