Kdy sáhnout po bezlepkovém pečivu?

Ze všech stran slyšíme, jak je zdravé jíst bezlepkově. Na otázky, zda to má nějaký efekt, když nemáme alergii na lepek odpovídá výživový poradce ing. Ivan Mach, CSc. „Často se setkávám v poradně s klienty, kteří přiznávají, že milují čerstvý chřupavý, obvykle pšeničný chléb. A když se jich zeptám, co soudí o příčině své nadváhy nebo špatného trávení, obvykle si sami myslí, že je to způsobeno právě nadměrnou konzumací pečiva.“
„Téměř polovinu obsahu bílkovin v pšeničném chlebu tvoří lepek, kvůli kterému jsou obiloviny zařazeny mezi tzv. alergeny, i když alergií na lepek trpí jen asi 3 % obyvatel.  Obsah této bílkoviny ve stravě dosáhl pro mnohé strávníky ´milující chléb´ množství, které obtížněji snášejí – méně tolerují, i když netrpí alergií na lepek (celiakií), což se u nich může projevit např. tím, že je pšeničné pečivo nadýmá, nafukuje. Pokud však přejdou na bezlepkové pečivo, a sníží tak obsah pšeničného lepku ve svém jídelníčku, tyto příznaky obvykle vymizí, a pokud výrazně omezí pečivo jako koncentrovaný zdroj energie ve svém jídelníčku, mohou dokonce zhubnout.

Je proto třeba se otestovat, zda se vynecháním pšeničného lepku ve stravě něco změní k lepšímu – jaké výhody to přinese, a podle toho se zařídit – říkáme tomu management lepku. Bílé pšeničné pečivo můžete nahradit bezlepkovým pečivem (oblíbená je řada Vitacelia) nebo bezlepkovými potravinovými zdroji – pohankou, jáhlami, luštěninami včetně sóji a cizrny, dále brambory, rýží, kukuřicí aj. Nabízí se i přechod na nepšeničné obiloviny, jako je žito, které je vzhledem k jiné povaze lepku než má pšenice, lépe snášeno.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *