Na prestižní pražské adrese ve Vodičkově ulici č. 30 otevřela 1. září svoje brány specializovaná prodejna prémiového čaje značky TeeGschwendner. Je první v České republice, nikoli však ve světě, protože sesterských obchodů tohoto druhu je v různých zemích světa již téměř 150, kromě jiného v Německu, Rakousku a Lucembursku, ale také například v Saudské Arábii a Brazílii.
Jde o franšízový koncept, jehož práva v České republice patří liberecké společnosti Abix Europe. Za projektem stojí sedmatřicetiletá cílevědomá podnikatelka Markéta Puzrlová, přesvědčená propagátorka pití čaje jako univerzálního nápoje. S odbytem začala před třemi lety zejména formou internetového prodeje a prodeje čaje firmám, ovšem v Liberci provozuje i vlastní Bílou kavárnu a čajovnu. Ta se pro obyvatele města stala mezitím už oblíbeným místem schůzek a neformálních setkání.
Markéta Puzrlová nyní přichází nabídnout ty nejkvalitnější čaje přímo do centra Prahy. V prodejně, otevřené každý pracovní den od 9 do 20 hodin, nabízí na padesáti metrech čtverečních přes 300 druhů tohoto nápoje s možností ochutnání přímo na místě. K tomu říká: „Po třech letech podnikání v tomto odvětví gastronomie mohu říct, že zájem o špičkové druhy čaje v České republice rozhodně existuje a že zákazníci oceňují vyšší kvalitu. A to i v regionech.“
Prémiové čaje značky TeeGschwendner jsou absolutní špičkou i z celosvětového hlediska. Firemní odborníci je vybírají z pouhého půl procenta celkové úrody čaje a všechny druhy musí splnit náročná kritéria ve dvoukolovém hodnocení. Jedná se o laboratorní, chemické zkoušky složení a sommelierské testování chutě, vůně a barvy. Všechny čaje mají garantován původ a zajištěnou kvalitu.
Čím se značka také odlišuje od jiných, to je velmi přijatelná cena v poměru k nadstandardní kvalitě. Řada českých zákazníků značku objevila v zahraničí a dodnes je jí věrná pro skvělou kombinaci kvality a velmi dobré ceny. Příhodnou cenovou politiku umožňují dva faktory: přímé vazby na pěstitele v asijských zemích a letitá spolupráce s majiteli čajových plantáží na neustálém zlepšování kvality, včetně přechodu na BIO produkci.
I šíře sortimentu značky TeeGschwendner je značná. Obsahuje klasickou řadu čistých černých a zelených čajů, vzácné bílé čaje a oolongy, včetně „zlaté“ řady Edmon’s, tedy raritních sběrů nejvyšší kvality. Značka se nebojí experimentovat, a tak jsou na vzestupu také aromatické řady pravých černých, zelených i bílých čajů. Z daleké Afriky se dováží „čaj nečaj“ – medový rooibos, který stál i na začátku úspěchu značky TeeGschwendner. V sortimentu nechybí ani dlouhá řada ovocných čajů s ibiškem i bez ibišku a bylinných kombinací. Téměř polovina sortimentu je v BIO kvalitě. Na své si tak přijde jak konzervativní milovník a znalec čistých pravých čajů, tak i nezkušený začátečník, kterému prostě chutná čaj v nejrůznější podobě nebo shání dárek. Vždyť mottem celého podniku je heslo „Nejdražší čaj je ten, který nikomu nechutná“.
Velkou sympatizantkou tohoto čaje je v České republice herečka Eliška Balzerová. Netají se láskou k tomuto nápoji, ani upřímnou podporu podnikatelky Markéty Puzrlové v jejím úsilí zvýšit kulturu pití čaje v České republice: „Bez šálku dobrého čaje nezačnu ani jeden den. Ráda si dopřávám intenzivní sorty, které mě vůní a chutí přenášejí do dalekých zemí, takže člověku se při nich hezky přemýšlí a oddychuje. Byla jsem přitom, když Markéta Puzrlová otevírala čajovnu v Liberci. Její majitelka dnes může jistě říct, že to bylo dobré rozhodnutí, protože úspěch se dostavil. Stejně tak i já jsem přesvědčená, že úspěch bude mít i tato pražská prodejna.“
Jednatelem německé centrály společnosti TeeGschwendner je Thomas Holz, muž ve zralém věku, mezinárodně uznávaný odborník na problematiku pěstování i konzumace čaje a jinak také slavný hodnotitel čaje. Jak říká, v oblasti konzumace vína jsou sommelieři již poměrně známou skupinou odborníků – a stejnou budoucnost předpovídá i znalcům čaje. V moderní centrále firmy, ve městě Meckenheim, kde se surovina dovážená z celého světa třídí a zpracovává, řídí téměř dvěstěčlenný kolektiv zaměstnanců. Vznik specializované prodejny v hlavním městě České republiky vysoce oceňuje: „Na skvělé adrese, jen kousek od Václavského náměstí, otevíráme v pořadí naši 150. prodejnu ve světě. Praha se tím připojuje k metropolím jako Berlín, Vídeň, Chicago nebo Sao Paolo. Tento krok je z hlediska naší zahraniční expanze velmi důležitý. Zároveň si plníme dávné předsevzetí, abychom naším skvělým nápojem potěšili i obyvatele a návštěvníky tohoto překrásného města na Vltavě.“
Z historie značky TeeGschwendner
Rodinnou firmu specializovanou na zpracování a prodej čaje založil Albert Gschwendner v roce 1976 v německém Trevíru. Obchodní myšlenka: „Čaj jako zážitek.“ Vzápětí následovaly další německá města.
2003 Otevření první reprezentativní firemní prodejny s novým konceptem ve Frankfurtu nad Mohanem.
2007 Firma získala oprávnění udělovat licenci čajovým sommelierům, což bylo povolání do té doby neznámé.
2009 Na čajovém mistrovství světa v Las Vegas získaly firemní produkty dvě zlaté medaile: čaj s příchutí ananasu a manga, stejně jako čaj „Earl Grey No. 69“.
2010 Ve věku 56 let zemřel zakladatel firmy. Jednatelem se stal Thomas Holz, který ve firmě pracuje od roku 1994.
2014 Do německé sítě franšízových obchodů nabízejících špičkový čaj TeeGschwendner patří 144 prodejen. Dalších dvacet jich existuje ve světě. Zatím poslední z nich otevřela brány v září v Praze.
Čaj je mým životem
Na naše otázky odpovídá jednatel německé společnosti TeeGschwendner Thomas Holz
Specializovaná prodejna čaje značky TeeGschwendner v České republice vítá v těchto dnech první návštěvníky. Jak hodnotíte otevření pražského obchodu z firemního hlediska?
Na německém trhu udává TeeGschwendner tón už třicet let. Tato země tvoří i jádro našeho podnikání, ale nezávisle na tom patří mezi důležité cíle našeho podnikání také průnik na trhy dalších zemí tak, abychom vyšli vstříc milovníkům dobrého čaje na celém světě. Zastoupení máme již v Rakousku, Lucembursku, USA, Brazílii, Kuvajtu, Kataru a Saudské Arábii. Otevření prvního firemního obchodu značky TeeGschwendner v Praze je z hlediska naší zahraniční expanze důležitým krokem. Zároveň si tím plníme dávné předsevzetí, abychom naším skvělým nápojem potěšili i obyvatele a návštěvníky tohoto překrásného města.
Ve světě čaje jste doma již po celá desetiletí. Co pro vás znamená tento nápoj?
Čaj je pro mě jedinečným zážitkem, svědectvím mnohostrannosti lidských tradic a kultury. Je to elixír života, pozitivně ovlivňující zdraví člověka. Čaj se mi zjevuje ve stále nových podobách jako nikdy neukončený napínavý příběh, který spojuje svět, ať už jde o země, z nichž pochází, anebo země, kde se konzumuje.
Nejste pouze jednatelem, ale také ochutnávačem čaje, čajovým someliérem. Vlastním jazykem rozhodujete o tom, který čaj se dostane do vašeho sortimentu – a konec konců také o tom, co budou pít vaši zákazníci. Co je vlastně nejdůležitější při výběru?
Nákup a ochutnávání čaje je doopravdy základem naší činnosti, protože jen správná, pečlivě vybraná kvalita zaručuje úspěch produktu, a tím i podniku. Na této činnosti se podílí všechny smysly. Zpracování a barva čajových lístků, vůně usušeného i uvařeného čaje, ale hlavně jeho chuť a odstín, to jsou prvky, které rozhodují o nákupu. Vše se vyhodnocuje během sekund, ale nutné jsou dlouholeté zkušenosti.
Co vše hraje roli u ochutnávání čaje? Existuje v tomto směru nějaký rituál? Doporučuje se například jíst mezi ochutnáváním jednotlivých vzorků?
Už před několika lety se odborníci domluvili na jisté proceduře, která se dodržuje mezinárodně. Používá se normovaný, speciální ochutnávkový porcelán a množství odvážených čajových lístků odpovídá staré šestipencové minci. Každá sorta se zalévá vroucí vodou a pět minut se nechá louhovat. Tímto způsobem se z čaje uvolní všechny cenné látky. Tak vzniká základna pro určování kvality čaje, kterou uznávají odborníci na všech kontinentech. Při tomto způsobu přípravy ovšem nevzniká požitek jako z běžného pití čaje. Vnímání chutí by během ochutnávání nemělo ovlivnit žádné jídlo.
Čaj se obvykle nakupuje na aukcích. Kde se konají, můžete o nich říct něco bližšího?
Na aukcích v Kalkatě, Djakartě anebo v Kolombu se dnes sice prodává veliké množství čaje, ale tam jde o běžnou jakost. Špičkové druhy čaje, které se používají například i pro značku TeeGschwendner, se na takových aukcích nenabízejí. S tímto malým, ale vysoce cenným množstvím, se obchoduje privátně. Z tohoto důvodu rozvíjíme dlouhodobé přímé kontakty s vybranými čajovými plantážemi na celém světě. Pěstovatelé s námi rádi spolupracují, protože se společně zaměřujeme na kvalitu. Vznikly mezi námi úzké a spolehlivé obchodní vazby. To je pro nás poklad vysoké ceny.
Navštívil jste již čajové plantáže v mnoha zemích. Které z nich na vás udělaly největší dojem?
Ze všech oblastí světa, kde se pěstuje tato zázračná rostlina, vychází velká fascinace. V indickém Darjeelingu a Nilgirisu se cítím stejně doma jako na Cejlonu, v Číně, Nepálu anebo Japonsku. Pěstovatelé jsou výjimeční lidé žijící v krajinářsky výjimečných oblastech, daleko od běžného cestovního ruchu. Když člověk sedí při východu slunce na terase starého bungalovu na okraji plantáže u šálku čerstvého čaje a pozoruje majestátné osmitisícové vrcholky Himálaje, zažívá nepopsatelný pocit.