Společnost Nikon ve spolupráci s výzkumným centrem Mindlab International testem zjistili, že chcete-li efektivně „přepnout do režimu dovolené“, máte si listovat fotografiemi z lokality, kam se chystáte vycestovat.
V průzkumu u více než 2000 osob z celé Evropy se ukázalo, že na dovolenou myslí 45 % dotazovaných přinejmenším jednou denně. Téměř polovina lidí (47 %) myslí na blížící se dovolenou více než na práci. Jaké faktory nejvíce ovlivňují radost z nadcházejícího volna? Výsledky ukázaly, že na účastníky výzkumu mentálně a emočně nejintenzivněji zapůsobily fotografie, a to mnohem více než vůně, chutě nebo zvukový doprovod z místa dovolené. Lidé se na dovolenou také pozitivně naladí prohlížením fotografií typických aktivit (odpočinek na pláži), a to mnohem více než sledováním reportáží o počasí z místa dovolené nebo čtením textových informací o zvolené lokalitě.
Pro experiment bylo vybráno 2000 účastníků z celé Evropy, kteří měli objednanou dovolenou. Ti byli propojeni s vybavením, jež monitorovalo změny elektrických vlastností jejich kůže (EDA) a tep, aby bylo možné změřit jejich fyziologické vzrušení, tedy pocity. V průběhu testování dostávali účastníci dotazy týkající se jejich nadcházející dovolené, čímž se měřila subjektivní úroveň jejich zaujetí neboli „směr“ jejich myšlenek. Účastníkům byly poskytnuty podněty charakteristické pro jejich zamýšlené dovolené – např. snímky hotelů nebo místních pokrmů, které by chtěli vyzkoušet.
Dr. Dimitrios Tsivrikos, poradce při výzkumném centru Mindlab International a psycholog univerzity London Metropolitan University, komentoval zjištěné výsledky: „Účastníci testů více emočně prožívali spíše těšení se na možné zážitky než přemýšlení o faktech týkajících se jejich nadcházející dovolené. Tep účastníků mnohem více zrychlovalo a aktivitu jejich myšlení zvyšovalo snění o potenciálních aktivitách, pokrmech nebo zvucích v průběhu dovolené, namísto sledování reportáží o počasí nebo místních informací.“
Dr. Dimitrios Tsivrikos dodává: „Zaujalo nás, že mnoho věcí, které souvisí s aktivitami před dovolenou – jako je například čerpání informací z cestovních průvodců, hledání ubytování nebo dopravních informací – nebylo klíčovými, aby vyvolaly skutečný „pocit dovolené“. Naše studie dokazuje, že lidé výrazně upřednostňují vizualizaci možností. Zaznamenali jsme rozdíly ve vědomých a podvědomých reakcích účastníků. Bez povšimnutí nelze ponechat, že pokud chcete být navnaděni před dovolenou, mohou váš mozek naladit fotografie, ale vaše ostatní smysly potěší rovněž vůně a hudba“.
Nejvyšší úroveň mentálního i fyzického vzrušení byla zaznamenána u snímků aktivit o dovolené, které dokonce na stupnici stimulujících faktorů překonaly fotografie místních pokrmů, nočního života, hotelů nebo zvoleného letiště. Zajímavostí zůstává fakt, že faktor způsobující největší fyziologické zaujetí (tj. nejvyšší nárůst pocitů) byl odlišný od faktoru způsobujícího největší subjektivní vzrušení (o čem si účastníci mysleli, že je nejvíce vzrušující). Mozek tedy může být více stimulován fotografiemi, ale lidské tělo reaguje nejvíce na vůně – výsledky ukazují, že vůně opalovacího krému zapříčinila největší zrychlení tepu účastníků.
Aplikace Nikon Holiday Countdown pro každodenní inspiraci
Po zjištění výsledků experimentu výzkumného centra Mindlab International vytvořila společnost Nikon novou aplikaci pro Facebook. Aplikace Holiday Countdown poskytuje každodenní inspiraci pro získání správné nálady pro cestování a zároveň platformu, pomocí které lze vytvářet, plánovat a sdílet své prázdninové nápady. Co pro to musíte udělat? Přihlásit se prostřednictvím stránky společnosti Nikon na Facebooku a poskytnout aplikaci podklady, kam a kdy se chystáte. Poté vám již aplikace předloží každý den před odletem poutavé fotografie, tipy a informace z cíle vaší cesty. Můžete rovněž pozvat své facebookové přátele, aby se zúčastnili odpočítávání, a sdílet obsah a vytvořené plány se skupinou, se kterou budete cestovat.
Sdílejte fotografie v místě dovolené a oživte si vzpomínky znovu po návratu
Snímky mohou obohatit vaše zážitky dříve, než se vydáte na prázdninové dobrodružství, a průzkumy ukazují, že jsou důležitou součástí zábavy i v průběhu dovolené a pomohou vám překonat většinou nepříjemný návrat do běžného pracovního života.
Studie společnosti Nikon, provedená na 2 000 dospělých Evropanů, ukazuje, že na sociálních sítích upřednostňují fotografie před textovými informacemi. Z jejich odpovědí vyplývá, že jsou-li na dovolené, 37 % z nich vloží snímek na sociální síť (např. Facebook), zatímco jen 25 % zde zveřejní textový popis. Je zřejmé, že chceme přátelům ukazovat, jak se bavíme, nikoli jim o tom jen vyprávět. Jedním z důvodů je to, že se chceme předvést svým snímkem, což potvrzuje každý pátý (15 %), a také chceme sdílet více snímků, protože opálení a odpočinutí vypadáme podle vlastního názoru lépe – tuto skutečnost uznává 16 % dotazovaných.
Když procházíme stránky na Facebooku, zhruba čtvrtina z nás (28 %) připouští, že si nejraději prohlíží snímky lidí na dovolené, přibližně pětinu lidí zajímají nejvíce momentky přátel z nočních setkání a 23 % osob upřednostňuje procházení rodinných snímků. A jaká vlastní alba si na Facebooku opakovaně nejraději prohlížíme? Přibližně polovina z nás (48 %) volí fotografie z letní dovolené, následují snímky z narozenin (24 %) a Vánoc (8 %).
Jestliže máme po dovolené špatnou náladu, téměř polovina Evropanů (38 %) tvrdí, že si v tento den prohlížejí snímky z předchozí letní dovolené, zatímco 37 % si z těchto snímků nechá dokonce vytvořit fotoknihu.
Desatero, jak vypadat na fotce z dovolené co nejlépe
Přivezte si z dovolené krásné snímky; inspirujte se následujícími tipy od modelingového odborníka, jakým je Grace Woodward:
1. Na snímcích může dobře vypadat každý, ale musíte vědět, jak na to. Nebojte se před dovolenou si s vaším fotoaparátem některé situace natrénovat.
2. Vyhledejte na svém kompaktu funkce, které vám pomohou vypadat co nejlépe.
3. Zvažte, jaký dojem chcete na svých snímcích z letní dovolené vzbuzovat. Vyzkoušejte si před zrcadlem pózy, které by vám mohly slušet. Zjistíte tak, z jakého úhlu vypadáte na snímcích dobře či jaký typ úsměvu je pro vás charakteristický.
4. Protože zrcadla poskytují stranově převrácený obraz a obyčejně se nacházejí v místnostech s tvrdým stropním osvětlením (koupelna), většinou nepostihují přesně, jak opravdu v každodenních situacích působíte. Požádejte tedy blízkého přítele nebo partnera o pořízení několika snímků vaší osoby, a to v různých pózách, podle kterých se rozhodnete, kdy vypadáte nejlépe.
5. Pokud jste například na pláži, zkuste se lehce natáhnout – jistě tak budete vypadat lépe. Ležérně vypadají u mužů i žen také ruce za hlavou, vyvarujte se zkroucení těla.
6. Při pořizování skupinových snímků vypadají nejlépe skupinky dvou nebo tří osob. Je-li to možné, postavte se na okraj snímku, abyste byli nasměrováni k fotoaparátu z té strany, ze které vypadáte nejlépe, ruku si dejte do kapsy nebo si založte ruce. Ani v pozici uprostřed snímku nestůjte k přístroji čelem; tělo natočte směrem k fotoaparátu a jednou nohou lehce nakročte vpřed. Vyvarujte se sevřených pěstí nebo skupinových objetí.
7. O dovolené se ujistěte, že je váš fotoaparát plně nabitý a mějte jej po ruce, abyste byli stále v pohotovosti.
8. Pořizujte snímky s nastavením maximální kvality obrazu, neboť obrázky z dovolené mají být suvenýry, ze kterých si díky vysokému rozlišení můžete později vytvořit kvalitní zvětšeniny nebo podklady pro fotoknihu.
9. Natáčejte videosekvence v rozlišení HD a zaznamenejte tak kromě snímků také zvukovou atmosféru vaší dovolené.
10. Sdílejte během dovolené! Facebook je ideálním prostředníkem pro sdílení vašich příběhů z dovolené s přáteli a rodinou.