V prvním jarním měsíci se příroda rozvoní a my nemůžeme zůstat pozadu, mnohé z nás zatouží pořídit si novou vůní. Není proto divu, že právě v březnu se oslavuje svátek parfumérského odvětví a výrobců vůní, které má za cíl připomínat toto krásné řemeslo, ale také vzdělávat prodejce a zákazníky. Jak jsou na tom s vůněmi Češi? Jaké vůně kupují nejčastěji? Dokážeme správně rozlišit jednotlivé druhy nebo poznáme originál od plagiátů?
Nejen čeští zákazníci nedokáží správně definovat, jaký typ vůně vlastně sami používají. Pro jednotlivé druhy se ve světě vůní používají ustálená označení, která zákazníkovi napoví, kolik procent vonného koncentrátu v produktu je. Jednotlivé kategorie totiž hrají důležitou roli v tom, jak často a kolik vůně na sebe musíme aplikovat, abychom se cítili komfortně. Poměr vonných esencí nijak nesouvisí s tzv. olfaktorickou pyramidou vůně, tedy jednotlivými ingrediencemi, které se při tvorbě vůně označují jako hlava, srdce a základ.
Nejkoncentrovanější a nejhutnější jsou vždy parfémy, v nichž se obsah vonného extraktu pohybuje mezi 15 až 40 procenty. Druhou nejkoncentrovanější kategorií je Eau de Parfum (EdP). Ta má podíl vonných látek v rozmezí 8-15 %. Pod zkratkou EdT koupíte „toaletky“, tedy Eau de Toilette, u té jsou vonné esence zastoupeny ze 4 až 8 % objemu. Poslední z kategorií je Eau de Cologne, pro kterou Češi používají označení „kolínská“. Ta je s obsahem vonných látek pohybujícím se mezi 3 a 5 % jemná a lehká.
„Za rok 2021 jsme v Čechách a na Slovensku prodali přes tři sta tisíc kusů vůní, přitom více jak polovinu tvoří EdP. Nejprodávanějšími značkami jsou dlouhodobě Christian Dior, Giorgio Armani, Lancôme, Hugo Boss a Yves Saint Laurent,“ říká Denis Wanča, E-Commerce Director Parfumerií Douglas CZ&SK. Samostatnou kategorií jsou pak Niche parfémy, které se vyznačují propracovanou stavbou, a především unikátními ingrediencemi.
Názvoslovím ale nejasnosti ve světě vůní nekončí. Bohužel jsou i na tuzemském trhu stále ještě prodejci, kteří nabízejí produkty neoriginální nebo s neověřitelným původem. Pozorný a poučený zákazník by měl ale ve většině případů padělek poznat. „Vždy začněte u obalu. Vrchní celofán i kartonová krabička jsou u originálních produktů z velice kvalitních materiálů a dokonale zabalené. Nikde nesmí být viditelné lepidlo. Dále by vám měl být podezřelý špatně uvedený název nebo značka produktu a jeho nízká cena. U falzifikátů se může lišit tvar i podoba flakonu. Pokud kupujete konkrétní vůni úplně poprvé, navštivte raději kamennou prodejnu, která je oficiálním prodejcem. Ne každá světová značka má oficiální smlouvu s českými e-shopy s kosmetikou. V tom máme coby celoevropský hráč výhodu a můžeme bezpečně garantovat pravost všech položek,“ radí odborník.