Více než 60 % českých žen by uvítalo, kdyby obchodníci začali uvádět cenu za prací dávku. Tradiční způsob porovnávání velikosti a ceny pracího prášku v kilogramech, litrech či kusech je pro spotřebitele matoucí. Jediná transparentní měrná jednotka pro porovnání velikosti balení a ceny za prací prostředek je prací dávka. V České republice však cenu za prací dávku zatím obchodníci běžně neuvádějí.
„I když je prací dávka jediná objektivní měrná jednotka, díky které je možné transparentně porovnat cenu za všechny formy pracích prostředků, spotřebitelé prací dávky ani jejich jednotkovou cenu při nákupu zatím příliš nevyužívají, zbytečně tak perou dráž, než musí,“ říká Hana Novotná, mluvčí iniciativy „Pereme chytře“ Českého sdružení pro značkové výrobky (ČSZV), která má za cíl změnit nákupní zvyklosti spotřebitelů při výběru pracích prostředků a rovněž apelovat na obchodníky, aby cenu za prací dávku uváděli.
Z průzkumu ČSZV vyplynulo, že 57 % spotřebitelek se při posuzování užitné hodnoty pracího prostředku orientuje podle litrů či kilogramů. Pouze 28 % oslovených českých žen porovnává velikost balení podle počtu pracích dávek a téměř polovina žen (49 %) neví, kolik pracích dávek obsahuje jejich nejčastěji kupovaný prací prostředek.
Ještě větší problém nastává, pokud se při výběru pracího prostředku orientujeme podle ceny za kilogram, litr, případně podle ceny za celé balení. Podle průzkumu takto postupuje naprostá většina dotazovaných (84 %). Způsob porovnání ceny podle množství v litrech či kilogramech je však zastaralý a neposkytuje objektivní srovnání, protože existují rozdíly v dávkování pracích prostředků, nemluvě o předdávkovaných pracích prostředcích, tedy například tabletách nebo kapslích, které se počítají na kusy. Dalších osm procent se pak při nákupu pracích prostředků neorientuje podle ceny vůbec. Více než 90 % českých žen tak pere dráž, než musí. Kdyby totiž čeští spotřebitelé při nákupu pracího prášku cenu za prací dávku sledovali, mohli by výrazně ušetřit.
Kampaň „Pereme chytře“
„Cílem kampaně Českého sdružení pro značkové výrobky ‚Pereme chytře‘ je právě pomoci spotřebitelům správně vybírat prací prostředky a upozornit je na nutnost sledování počtu praní na obalech a také na důležitost porovnání ceny za prací dávku,“ říká Hana Novotná a dodává: “Zároveň plánujeme obrátit se také na obchodníky a vyzvat je, aby cenu za prací dávku začali na regálech uvádět, a umožnili tak spotřebitelům lepší orientaci na trhu pracích prostředků.“
Kampaň Českého sdružení pro značkové výrobky „Pereme chytře“ navazuje na celou řadu podobných projektů, které probíhají po celé Evropě, například ve Velké Británii, Francii, Belgii či Maďarsku, pod hlavičkou A.I.S.E, Mezinárodního sdružení výrobců mýdel, čisticích a pracích prostředků.
Kromě adresného oslovení obchodníků bude osvětová kampaň podpořená zejména PR aktivitami napříč celým mediálním spektrem. Speciálně pro tento projekt byla vytvořena webová stránka http://www.peremechytre.cz/, jež nabídne spotřebitelům i novinářům ucelený pohled na problematiku pracích dávek.