Společnost dm se dlouhodobě zaměřuje na oblast ženského zdraví a podporuje povědomí o otázkách týkajících se fyzické, duševní i emoční pohody. Spolu s letošní kampaní Ženské zdraví proto spouští mezinárodní iniciativu, která upozorňuje na problematiku menstruační chudoby a nedostatečný přístup k menstruačním potřebám na veřejných místech. V rámci této iniciativy vybaví společnost dm 265 základních škol po České republice menstruačními potřebami zdarma. Speciální zásobníky s hygienickými vložkami budou k dispozici všem žákyním vybraných škol.
Menstruace je přirozenou součástí života většiny žen, ale v mnoha společnostech je stále vnímána jako tabu. To potvrzuje i zpráva z mezinárodního průzkumu o menstruaci, který společnost dm drogerie v loňském roce realizovala ve spolupráci s institutem pro výzkum trhu Spectra.
Konec stigmatizace a tabu!
Průzkum, kterého se zúčastnilo 6600 žen v jedenácti evropských zemích ukázal, že 60 % dotázaných se domnívá, že otázky, jako jsou menstruační bolesti, hygienické podmínky a přístup k menstruačním potřebám nejsou ve společnosti dostatečně viditelné. Pro mnoho lidí je menstruace stále spojena se stigmatizací a studem. Chybí osvěta, společenské přijetí a v některých případech i finanční prostředky. Termín „menstruační chudoba“ označuje situaci, kdy si menstruující ženy nemohou dovolit koupi menstruačních potřeb či zajištění jejich dostatečného počtu nebo si z finančních důvodů menstruační potřeby nemění dostatečně často. Tento termín zahrnuje také nedostatečné znalosti o menstruaci.
Na silnou tabuizaci tématu menstruace ukazuje také průzkum z letošního jara, který společnost dm realizovala prostřednictvím nástroje Instant Research společnosti Ipsos. Podle něj si 72,1 % dotazovaných v České republice myslí, že by se o menstruaci ve společnosti mělo více mluvit, 85,6 % navíc souhlasí, že o zdraví svých partnerek by se měli aktivně zajímat také muži. Právě ti ale mají často o tématu pouze nízké povědomí – 15,4 % z dotazovaných mužů například nedokáže vyjmenovat ani jednu menstruační potřebu. Podobně je tomu u samotné problematiky menstruační chudoby, které správně rozumí pouze necelých 26 % mužů.
Menstruační potřeby
Společnost dm se aktivně zasazuje nejen o snížení tabuizace, která téma menstruace obklopuje, ale také aktivně adresuje problematiku menstruační chudoby. V červnu 2024 darovala dm menstruační potřeby v hodnotě 1 milionu korun organizacím Sola pomáhá a Člověk v tísni, které se řešením menstruační chudoby zabývají. V srpnu 2024 pak měli možnost zapojit se do pomoci i zákazníci, přidat ke svému nákupu v prodejnách dm virtuální balíček, a podpořit tak ženy a dívky, které jsou menstruační chudobou ohroženy. V tématu menstruační chudoby pokračuje společnost dm i v roce 2025, kdy vybaví 265 základních škol po České republice zásobníky s menstruačními potřebami zdarma.
„Cílem této CSR iniciativy je zvýšit povědomí o menstruační chudobě a usnadnit přístup k menstruačním potřebám všem dívkám. Poskytování menstruačních potřeb by mělo být stejně samozřejmé jako poskytování toaletního papíru a mýdla,“ vysvětluje Jiří Peroutka, manažer komunikace dm.
Uvedený průzkum realizovaný v loňském roce ve spolupráci se společností Spectra se dále zabýval také finanční zátěží spojenou s menstruací. Výsledky ukazují, že téměř třetina dotázaných žen a dívek v České republice považuje nákup menstruačních potřeb za finanční zátěž. Jejich bezplatným poskytnutím v základních školách podporuje iniciativa společnosti dm zejména ty dívky, pro které je nákup menstruačních potřeb finanční překážkou.
Společně proti menstruační chudobě
Do zajištění pomoci s menstruační chudobou se mohou zapojit také zákazníci společnosti dm. Od 2. 6. 2025 si budou moct zakoupit virtuální balíček v hodnotách 50 Kč, 100 Kč nebo 200 Kč ve všech prodejnách dm u pokladny s obsluhou, v aplikaci Moje dm a v online shopu dm.cz. Ve spolupráci s Českou federací potravinových bank přemění společnost dm virtuální balíčky na roční zásobu vložek a umístí je do zásobníků na menstruační potřeby na dívčí toalety vybraných základních škol.
„Denně doplňovaný zásobník na menstruační potřeby chceme umístit ve vybraných základních školách po celé České republice. Spolupracovnice a spolupracovníci ze všech 265 prodejen dm vybrali jednu základní školu za každou prodejnu a seznámili její vedení s hlavní myšlenkou iniciativy. Zásobníky a roční zásobu 660 balení vložek Jessa tak obdrží celkem 265 základních škol,“ doplňuje na závěr Peroutka.