Proč se nám někdo nelíbí a jiný se zdá tak krásný, že z něj nemůžeme odtrhnout zrak? Proč se strhnou hádky po volbě miss? Vždyť ta „naše“ byla mnohem půvabnější!
Je to tím, že to, co se líbí, se těžko definuje. Představa krásy se navíc v průběhu staletí mění. Přesto vždy existovaly pokusy „spočítat“ půvab s matematickou přesností.
Řecký filozof Pythagoras (582 př. n. l. – okolo 496 př. n. l.) tvrdil, že odhalil tajemství krásy: dá se vyjádřit zákonem „zlatého řezu“.
Zlatá posloupnost
Občas bývá autorství zákona ideálních proporcí obličeje přisuzováno Leonardu da Vincimu. Nevymyslel ho ale, pouze se jím ve svém díle řídil, a tím ho proslavil. K omylu dochází díky podobnosti jména skutečného autora: je jím italský matematik Leonardo z Pisy, známý také jako Fibonacci (1175 – 1250). Proto se matematickému vyjádření zlatého řezu říká také Fibonacciova posloupnost.
Zlatý řez funguje v přírodě a všude kolem nás na všechno, co lidské oko vnímá jako estetické a v člověku navozuje pocit libosti. V případě lidské krásy se dá vyjádřit konkrétními údaji: je to vzdálenost mezi očima, vzájemné postavení očí a rtů vzhledem k délce a šířce obličeje.
Jak dosáhnout ideálu krásy
Komu tyto proporce a poměry nebyly dány, může se trápit, dojde-li k závěru, že právě kvůli tomu nevede šťastný život. Jednak to není pravda a kromě toho se s tímto takzvaným nedostatkem dnes dá hodně dělat. Korektivní dermatologie si dokáže miniinvazivně pohrát s tvarem obličeje, zvýraznit lícní kosti, upravit rozmístění měkkých tkání a podkožního tuku, „přifouknout“ rty…
„Dnešní estetická medicína už neřeší jednotlivé vrásky, ale čím dál tím víc v ní jde o dosažení ztraceného objemu, zásadní roli hraje množství a rozložení měkkých tkání a podkožních tuků,“ vysvětluje MUDr. Monika Kavková z kliniky Yes Visage. Tento zákrok se nazývá Face contouring a jde při něm o víc než jenom o omlazení. Cílem je dosažení obecně uznávaného ideálu krásy. „Dnes je přibližně osmdesát procent ošetření zaměřeno na doplnění objemu, zvednutí tkání na jejich původní místo a na konturaci objemů, které dosáhneme posunem měkké tkáně,“ dodává korektivní dermatoložka. „Jen ve zbývajících dvaceti procentech ošetření řeším jednotlivé vrásky.“
Vzorec krásy
Jako zlatý řez se označuje poměr o hodnotě přibližně 1:1,618. V umění je považovaný za ideální proporci mezi různými délkami. Působí esteticky příznivým dojmem a díky němu je údajně všechno líbivější. Vznikne rozdělením úsečky na dvě části tak, že poměr větší části k menší je stejný jako poměr celé úsečky k větší části. Umělci definovali krásu a harmonické poměry rysů obličeje podle systému trojího členění. Krásný obličej je podle nich ten, který je rozdělen na tří stejné části − od linie vlasů po obočí, od obočí ke špičce nosu a od nosu po konec brady.