Jak zvládnout práci z domova

I když home office patřil v minulosti k nejžádanějším benefitům, dnes už ho za tak skvělý považuje málokdo. Má svá úskalí, s nimiž bychom si měli poradit, protože „domácí“ práce bude zřejmě stále běžnější.

„Doma na člověka působí mnohem víc rušivých faktorů, než kdyby byl v kanceláři. Ať už jsou to domácí práce, které je třeba udělat, děti, které vyžadují pozornost, nebo partner, který také pracuje z domova. Soustředit se pak na plnění zadaných úkolů je velmi obtížné. Práce z domova navíc svádí k prokrastinaci. Lidé si rádi přispí, dočtou rozečtenou knížku nebo dokoukají oblíbený seriál. Pracovní úkoly se pak hromadí, lidé je nestíhají plnit, jsou ve stresu, dělají chyby a jejich pracovní výsledky se rapidně zhoršují,“ popisuje své zkušenosti Olga Hyklová, majitelka personální agentury.

Podle průzkumu dvě pětiny lidí, kteří pracují z domova, postrádají pravidelný kontakt s kolegy. Pokud navíc žijí sami, nemusejí s nikým promluvit celé dny. To má samozřejmě obrovský vliv na psychiku. „Někomu také může chybět slovní hodnocení jejich práce, pracovní náplň jim může začít připadat zbytečná, ztrácejí motivaci a může u nich dojít k syndromu vyhoření,“ konstatuje odbornice.

Zřiďte si pracovní koutek

Home office může mít i špatný vliv na zdraví. Fitka a tělocvičny jsou zavřené, mnoha lidem odpadl jediný přirozený pohyb – cesta do práce pěšky nebo na kole. Málokdo navíc doma sedí na kancelářské židli za pracovním stolem.

„Určitě se proto vyplatí věnovat trochu času úpravě pracovního koutku, pořídit si balanční podložku jako podporu správného vzpřímeného sedu anebo rovnou gymball, který dobře poslouží nejenom místo židle, ale i při relaxaci a protahovacích cvicích. Zároveň doporučuji pracovat spíše u jídelního stolu, kde je páteř v sedu napřímená, a nevyužívat konferenční stolek v obýváku, kde je naopak velmi nepřirozeně a dlouhodobě ohnutá. Minimálně každou hodinu je třeba vstát, projít se po bytě a věnovat se krátkému protažení – jakýkoli pohyb ve vzpřímené poloze se počítá a působí preventivně proti bolestem zad,“ doporučuje Iva Bílková, hlavní fyzioterapeutka FYZIOkliniky.

Pobyt v uzavřených prostorách neprospívá ani našim dýchacím cestám. Kvůli omezené cirkulaci vzduchu se v místnosti akumulují nečistoty, které sice nejsou viditelné, přesto však jsou schopné způsobovat zdravotní obtíže, včetně alergií. Nevětraný vzduch s vysokým obsahem CO2 může negativně ovlivňovat i koncentraci a zvyšovat celkovou únavu. S tímto problémem nám může pomoct čistička vzduchu, která zachytí většinu alergenů.

Ukliďte si „kancelář“

Úklid domácnosti, vaření a jiné „neodkladné“ práce, které je potřeba vykonat přesně v tom okamžiku, kdy nás čeká důležitý pracovní úkol – to si všichni pamatujeme ze školních let. Při práci doma se uklízení naopak může stát příjemným rozptýlením. Vysavač a další úklidové pomůcky se jistě stanou našimi věrnými společníky.

Nezapomínejte ani na správnou teplotu. Aby se vám dobře pracovalo, neměla by být místnost přetopená (vyšší teplota může snižovat schopnost koncentrace a produktivity), ale zároveň by vám ani neměla být zima. Ideální teplota obytné místnosti se uvádí okolo 21 stupňů. Můžete „zabít dvě mouchy jednou ranou“ a pořídit si čističku vzduchu s teplovzdušným ventilátorem, který udrží v místnosti nastavenou teplotu. Zajišťuje cirkulaci vzduchu, proto rovnoměrně vyhřívá a čistí vzduch v celém pokoji.

Do kancelářské pohody patří i zdravý žaludek, jen tak se nám bude dobře pracovat. Statistiky bohužel potvrzují, že tloustnutí a špatné zažívání jsou častými důsledky karantény (až 40 % Čechů během první vlny koronavirové epidemie přibralo). Může za to nejen méně pohybu, ale také nepravidelná strava anebo „zajídání“ stresu a negativních emocí.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v K&W 1-2.2021

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *