Jíte superpotraviny?

Pod tímto pojmem si většina lidí představí více méně exotické ingredience typu chia semínka, matcha tea, kustovnice čínská, chlorela nebo kombucha. Zapomínáme ale, že mezi ně patří celá řada zdánlivě obyčejných plodin a potravin, které máme běžně ve spíži nebo chladničce. Seznamte se se zázračnými „hity“ pro zdraví.

Co vlastně znamená název superpotravina? Jde o potraviny, které obsahují mimořádně vysoké množství živin, jako jsou vitaminy, antioxidanty, živé enzymy, vláknina, minerály, a tím jsou pro lidský organismus prospěšnější v porovnání s jinými potravinami. Ale je to opravdu nutné?

Předně je potřeba říct, že tzv. superpotraviny nejsou ničím neznámým, své léčivé schopnosti projevily už před tisíci lety, většinou v místech, kde přebývaly starodávné civilizace. A nemusí nutně jít o ty cizokrajné, mnoho jich nabízí i naše domovina. Navíc jsou pro nás přirozenější. „V první řadě je dobré uvědomit si, že pro definici samotného pojmu superpotravina neexistují žádná kritéria a v mnoha případech se může jednat o chytrý marketingový tah,“ zdůrazňuje David Buchta, propagátor zdravého životního stylu ze společnosti Primulus.

Jeho slova potvrzuje i Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně společnosti Naturhouse: „Často jde o komodity, které máme běžně kolem sebe a na našem území se vyskytují od pradávna. Navíc byly běžně užívané již v minulosti, ale v důsledku hektického života a rychlé moderní doby se na ně pozapomnělo. Fast foody, polotovary a různé náhražky, které současná doba nabízí, jsou sice snadnou cestou, ale negativní důsledky na lidské zdraví jsou prokazatelné a neúprosné. Proto nynější trend je právě návratem k těmto nutričně bohatým surovinám.“

Stravujte se podle sezony

„Trendy obliby superpotravin souvisejí s větším zájmem lidí o zdraví a kvalitnější životní styl. Mnohé z nich se však k nám dovážejí přes půl zeměkoule a jejich pořizovací cena bývá často super vysoká,“ říká Stanislav Petříček, zakladatel bistRAWveg, konzultant a propagátor zdravého životního stylu. „Jsou velmi dobře marketingově propagované a lidé se chytají toho, co slyší, a někdy je vůbec nenapadne, že i potraviny z našich krajin jsou skvělými superpotravinami. Určitě je ekonomičtější i ekologičtější do každodenní stravy pravidelně zařazovat především běžné lokální suroviny v závislosti na sezonní dostupnosti, připravovat si jídlo z rostlinných surovin, třeba oves, špaldu, luštěniny, cizrnu nebo pohanku, a alespoň část konzumovat v čerstvém stavu, to znamená se zachováním maximálního množství prospěšných látek. Zdravá strava je vyvážená strava a exotické superpotraviny by měly být v jídelníčku jako zpestření, a nikoli jako základ.“

Od jara do zimy

Pro české superpotraviny nemusíte chodit daleko, navíc ušetříte. Najdete je na vlastní zahrádce, v lese a na poli, louce nebo doma ve spíži. Inspirujte se moudrem našich babiček a zařazujte je do jídelníčku (v jakékoli podobě) pokud možno co nejčastěji. Které to jsou?

Červená řepa

Je levná, dostupná po celý rok a připravit ji můžete na mnoho způsobů. Řepa má vysoký obsah oxidu dusnatého, který pomáhá otevřít cévy a snižovat krevní tlak. Dále obsahuje železo, draslík, jód, selen, vitaminy C, E a B9 a rovněž kyselinu listovou. Pomáhá stimulovat imunitu a odolnost proti virům a bakteriím, podporuje tvorbu červených krvinek, zpevňuje cévy, pomáhá vylučovat toxiny z organismu a chrání před rozvojem nádorových onemocnění.

Pohanka

Pohanka je tradiční plodinou, která se na našem území pěstovala již v dávné minulosti. Ocení ji zejména celiaci, jelikož je přirozeně bezlepková a může tak plně nahradit pšenici. Je bohatá na vápník, zinek, hořčík či železo, pozitivně působí zejména na cévy a jejich pružnost díky obsahu látky rutin. Její příprava je snadná, stačí ji chvíli povařit a nechat odstát do změknutí.

Zelí

Jde o doslova vitaminovou bombu, najdete v něm obrovské množství vitaminu C a vlákniny. Na vlákninu a vitaminy B je bohaté zvláště zelí bílé, červené však obsahuje také hodnotné antokyany, má více provitaminu A, draslíku, selenu a dvojnásobné množství železa. Působí pozitivně na snižování krevního tlaku, pomáhá zásobovat svaly (zejména srdeční) kyslíkem, odstraňuje z těla těžké kovy, preventivně působí proti neplodnosti. Zelí se doporučuje také při potížích s funkcí štítné žlázy a má mnoho kyseliny listové, která se spotřebovává stresem na tvorbu stresových hormonů. V neposlední řadě obsahuje hodně manganu pro tvorbu pigmentu a také zinku. Zelná šťáva je skvělou volbou pro lidi se žaludečními či dvanácterníkovými vředy.

Borůvky

Tyto lesní bobulovité plody se pyšní silnými antioxidačními účinky a jsou výborným pomocníkem například při potížích se žílami (praskání žilek, vznik metliček, křečové žíly), zpomalují stárnutí mozkových buněk a jsou bohatým zdrojem vitaminu C, B a A, zinku a železa. Fungují tedy jako prevence proti chudokrevnosti, chrání před infekcemi a také pomáhají bojovat proti stresu a posilují nervovou soustavu. Navíc blahodárně působí na oči a upravují hladinu cholesterolu v krvi. Můžete je jíst čerstvé nebo z nich udělat džem, sirup, plněné knedlíky nebo koláč.

Vlašské ořechy

Chrání buňky v těle před poškozením, mají protizánětlivé účinky, posilují střeva, pozitivně působí na vlasy, nehty a pokožku. Jsou nabité vitaminy (zejména B a E), minerály (zinek, železo, mangan, měď), omega-3 mastnými kyselinami, antioxidanty a polyfenoly. Pokud si je pravidelně dopřáváte, děláte dobře svým cévám, snižují hladinu cholesterolu v krvi, čímž snižují riziko infarktu i mozkové mrtvice. A co víc, nejen, že zlepšují náladu (zklidňují nervovou soustavu), kromě toho také zvyšují potenci a sexuální apetit i plodnost.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v K&W 01-02.2020

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *