Krása je fyzické zdraví

Jana Fabiánová poletuje mezi Českem a USA a mezi různými aktivitami. Je veganka, bojuje proti týrání zvířat, věnuje se józe a žije zdravě. A protože jí to prospívá, rozhodla se napsat knihu, kde popisuje, jak získat zdraví, krásu, mladistvý vzhled a vnitřní štěstí.

Kniha s podtitulem „Kompletní příručka pro vyrovnaný život“ se opravdu dobře čte. Přináší užitečné a konkrétní rady, kterými se Jana Fabiánová opravdu řídí a přináší jí to prospěch. 

Jste zpěvačka, herečka, výtvarnice, módní návrhářka, jak to všechno stíháte? A jak mezi tyto činnosti dělíte čas?

Nedá se říct, kolik mi co zabere času. Záleží na tom, jestli zrovna chystám nový hudební projekt, nebo mám zakázku výtvarného rázu. Návrhářkou jsem byla v Čechách, dělala jsem například kostýmy do představení v Semaforu i soukromé či firemní zakázky.

V Americe jsem ale už nenavrhovala, přišlo mi, že tam je trh tak zahlcený, že nemělo smysl do něho něco přidávat. Moc mě baví kreativita: hudební, výtvarná a herecká – každá je trochu jiná. A na všech oborech se mi líbí různé věci – na živé hudbě to, že člověk vypráví příběh pomocí melodií. Hudba se hodně dokáže lidí hluboce dotknout. Naopak výtvarná činnost je velice introvertní záležitost, kdy člověk sdílí až hotovou věc, která pak sama vypráví nějaký příběh.

Žijete střídavě v Česku a v Americe, na čem to střídání závisí?

Je to otázka práce, nabídek. Když dostanu scénář, plně se věnuju herectví. Výhodou je, že jako zpěvačka si můžu víc věci plánovat, co se týče termínů i lokality, a výtvarno pak dělám, když mám zakázku i čas.

Berete něco z toho jako relaxaci?

Všechno! Je to sice občas lehce stresová relaxace, ale je to takový fajn adrenalin. Baví mě aktivní relaxace, takže jsem šťastná, že můžu dělat práci, která je i mým koníčkem.

Ve své knize Krásně zdravá jste popsala, co děláte, abyste byla fit. Nejsou to tedy rady od profesionála, všechno jste vyzkoušela. Opravdu to funguje?

Všechny věci, co radím a co jsou v knížce, přes deset let aplikuju. Profesně se tomu opravdu nevěnuji, i když mě ta témata hodně zajímají. Nejsem vystudovaná lékařka, expertka na výživu, ani nemám diplom instruktorky jógy. Proto jsem požádala, aby mi předmluvu napsaly ženy, které jsou z oboru, lékařka a fyzioterapeutka MUDr. Marie Kyralová a instruktorka jógy, majitelka studia Hot Jóga 42 MgA Petra Daňhelová. Obě si knížku přečetly a posvětily, tak jsem si mohla dovolit ji nabídnout vydavateli.

Jaký byl popud, že jste se rozhodla žít zdravě?

Přicházelo to ke mně postupně, ale zdravý životní styl mě zajímal už od puberty, když jsem zjistila, že i když to dobře chutná – třeba švestkové knedlíky – tak jíst takhle pořád mi nedělá dobře. A už jsem také věděla, co chci v životě dělat: tancovala jsem, chtěla jsem dělat divadlo – a ta strava mi nesedla. Byla jako těžítko v žaludku.

V knize se mi zejména líbila pasáž o pH, protože se o něm hodně mluví, ví se, že to není jenom otázka zdraví, ale i krásy pleti.

Musím říct, že pH mě opravdu nadchlo. K informacím o něm a k měření jsem se dostala v Los Angeles. Moje štěstí je, že jsem tam sedm let mohla žít, z hlediska stravy a wellness to je velmi progresivní město. Byla jsem tam na semináři asi před sedmi lety a pH jsem si začala pravidelně měřit. Je to vynikající barometr celkového zdraví.

Když zjistíte, že vám hodnota pH klesla, tak nasadíte potraviny, které stav zlepší?

Ano, dá se počítat, že když konzumujete často bílou mouku a rafinovaný cukr, tak se to v těle odrazí. Pak je dobré pH vyrovnat. Existuje pár jednoduchých věcí, třeba citronová voda po ránu a hodně zeleniny – například brokolice, okurky, mořské řasy, avokádo.

Můžete potvrdit, že když všechny svoje rady praktikujete, nemoci se vám obloukem vyhýbají?

Klepám to, ano. A považuju to za zázrak, protože jsem vždycky byla první, kdo něco chytil.

V knížce píšete, že jen čerstvá zelenina je zdravá. Co to přesně znamená „čerstvá“ – musíte si ji vypěstovat, koupit si ji v biokvalitě nebo ji jíst syrovou?

Nemyslím si, že člověk musí jíst jenom neupravenou čerstvou zeleninu, držím se spíš toho, abych jedla potraviny, které jsou v neutrálním až mírně zásaditém rozmezí. A věřím na biozeleninu. Rozesmějou mě fotky velkých polí, kde se pěstují třeba jahody a sprejuje je člověk, který je v kombinéze a má dýchací přístroj… Šokuje mě, jak daleko jsme se odchýlili od přirozeného zdravého stravování a pak se divíme, že západní svět sužují civilizační choroby.

Závidím vám, že jste se zbavila závislosti na sladkém!

Já miluju sladké, ale ta závislost je daná rafinovaným cukrem, to je prokázané, je to v podstatě droga. Ke zbavení se závislosti potřebuji „trojnožku“. Začnu pravidelným pitím citrónové šťávy, ta pomůže detoxifikaci a vyrovnání pH, poté přidám také měření pH.

Bílý cukr a mnoho dalších v současnosti „oblíbených potravin“ ho sráží, což v organismu způsobuje překyselení, to má za následek přemnožení škodlivých mikroorganismů ve střevech. Tyto škodlivé mikroorganismy pak sladké chtějí dál, protože se tím živí. Musíte tedy postavit svou vůli proti miliardám lačných bakterií.

Když si srovnáte hodnotu pH, „zlé“ mikroorganismy začnou odumírat. Zdravou mikroflóru podpoříte probiotiky a jakmile to uděláte, přestanete mít chuť na sladké věci. To jsou dvě fyzické nožičky, třetí je psychická – a to je závislost na pocitu, který nám dodává endorfiny. Ty si můžete dodat jinak, třeba objetím, pohybem či kreativitou.

Takže ani kvalitní hořkou čokoládu si nedáte?

Miluju ji, jím ji skoro denně, ale vyhýbám se rafinovanému cukru.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v K&W 03-04.2019

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *