Ze školy si možná pamatujete jméno vynálezce knihtisku Johannese Guttenberga. Jeho objev byl ve své době převratný a spolu s dalšími jevy znamenal počátek nové historické epochy – novověku. Dnes obdobný společenský zlom prožíváme opět, a opět se na hlavní scénu propracoval tisk, třebaže v takové podobě, že Guttenberg by se asi hodně divil. Ano, mluvíme zde o prostorovém 3D tisku. A jak jej můžeme využít v oblasti kosmetiky a wellness? To teprve začínáme zjišťovat.
Oficiální dějiny 3D tisku začínají v roce 1986, kdy si Američan Charles Hull nechal patentovat svou technologii. Myšlenka byla stručně řečeno asi taková: Když si něco tiskneme na papír, potřebujeme mít v počítači předlohu a v tiskárně náplň. Co kdybychom to udělali úplně stejně, ale předloha bude trojrozměrná a náplň jiná? Pak si budeme moct vytisknout doslova cokoli! Samozřejmě po vyřešení otravných detailů, na které cestou budeme narážet.
TISKÁRNY, KAM SE PODÍVÁŠ
Prostorový tisk je natolik všestranný, že je těžké vyjmenovat vše, co už dnes umí. S jeho vývojem navíc jednotlivá omezení postupně odpadají a odborníci z různých oborů přicházejí se stále novými nápady na jeho využití. Nejviditelnější pro běžného člověka jsou asi domácí 3D tiskárny, které na špičkové úrovni vyrábí i česká firma Prusa Research. Chcete-li se podívat, co všechno si lidi na svých domácích Prusa tiskárnách po celém světě tisknou, koukněte na printables.com, kde svá dílka tvůrci sdílejí. Některé předlohy jsou zde i volně ke stažení a kdokoli si je tak může doma vytisknout. Další takovou platformou, kde lze najít inspiraci pro vlastní 3D tvorbu, je Thingiverse – největší na světě.
Prvním „seriózním“ oborem, který po nové technologii lačně sáhnul, byl automobilový a letecký průmysl společně s průmyslem vesmírným a zbrojním. 3D tisk se zde dnes využívá při výrobě dílů, které jsou lehké a přizpůsobené specifickým požadavkům. V architektuře 3D tisk pomáhá s tvorbou detailních modelů budov a urbanistických plánů, obří tiskárny už dokonce vytiskly i celý dům. Ve vzdělávání slouží 3D tisk jako nástroj pro výuku, díky možnosti vyrobit si potřebné učební pomůcky. V umění vznikl úplně nový směr, který je předmětem vášnivých diskusí mezi umělci „tradičními“ a „digitálními“. Potravinářství začíná experimentovat s tiskem potravin a jejich složek – to budou hubnoucí dietáři jásat!
Průmysl využíval 3D tisk zpočátku převážně k pohodlné výrobě prototypů. Tato technologie je totiž natolik odlišná od všeho dosavadního, že trvalo nějakou chvíli, než ji velké firmy dokázaly do svých stávajících výrobních postupů zapojit, což se už ale nyní děje. Možnosti tvarování jsou totiž v 3D tisku prakticky neomezené a na rozdíl od obrábění nezbude téměř žádný odpadní materiál. Experimentovat se teď bude hlavně s různými typy materiálu a velikostí tiskáren.
NOVÉ MOŽNOSTI V MEDICÍNĚ… A WELLNESS
V moderní personalizované medicíně, kde je veškerá léčba šitá na míru konkrétnímu pacientovi, byl 3D tisk přivítán s nadšením. Velmi se zde osvědčuje při výrobě protéz či implantátů. Lékař nejdříve vytvoří digitální model pro konkrétního pacienta na základě počítačové tomografie nebo magnetické rezonance a následně certifikovaný výrobce daný předmět vytiskne na 3D tiskárně. Materiálem bývá titan či keramika.
Bez přehánění fantastické možnosti nám pak slibuje technologie biotisku, která na rozdíl od běžného 3D tisku používá jako materiál živé buňky. V budoucnu bychom tak mohli vyřešit problém transplantací. Byl by konec dlouhým seznamům zoufalých čekatelů, protože bychom si daný orgán na požádání mohli vytisknout! Současně se zde ukazuje velká perspektiva i pro plastickou chirurgii.
Revolucí by mohl projít celý náš systém podávání léků. 3D tiskárny umí už dnes vytisknout přívětivější tvary tablet pro děti. V budoucnu by navíc léky mohly být připravovány vždy pouze v případě potřeby a konkrétnímu pacientovi na míru – lékař by vše zadal do počítače a v lékárně 3D tiskárna vytiskla. A jakmile budeme umět tisknout personalizované tablety, otevírá se zde nekonečné pole možností pro tisk potravinových doplňků.
Další oblastí, kde se můžeme těšit na fantastické novinky, jsou wearables, neboli chytré náramky a podobně. Jejich nová generace bude vypadat úplně jinak a na těle si jí ani nevšimnete. Už dnes vědci 3D tiskem vyrobili „elektronickou kůži“, která sleduje vaši kondici, a dokonce komunikuje s mozkem. Možnosti 3D nanotiskáren jsou úplně samostatnou kapitolou. Díky nim si budeme schopni vyrobit malinkaté nanosenzory či nanoroboty – a způsoby jejich využití jsou opět v podstatě nekonečné. Máme se na co těšit.
A CO NA TO KOSMETIKA?
Využití prostorového tisku v kosmetickém průmyslu je zatím v plenkách, ale i tak už je na co koukat. Stejně jako v klasické průmyslové výrobě, i zde se 3D tisk nejprve osvědčil při výrobě prototypů a vzorků nových produktů, protože umožňuje rychlejší a levnější vývoj. Kosmetické značky si nechtějí nechat ujet vlak, a tak dnes zkoumají, jak co nejlépe využít výhod nové technologie i při výrobě obalů, aplikátorů a vlastních produktů. 3D tisk jim totiž na jedné straně může peníze ušetřit, díky menšímu plýtvání materiálem a nižší ceně za dopravu, a na druhé straně, díky větší kreativní svobodě či produktům šitým zákazníkovi na míru, jim může peníze přinést.
Každá firma se s novou technologií vypořádává po svém. Francouzský L´Oréal, který je svým zaměřením na vědu známý, si už v roce 2018 založil vlastní firemní divizi na podporu rozvoje 3D tisku. A protože toho zároveň opravdu hodně ví o lidské kůži, není až takovým překvapením, že v roce 2024 společnost představila úžasnou novinku – svůj vlastní model lidské kůže určený k testování kosmetických produktů vyrobený pomocí 3D biotisku. A to není vše, L´Oréal dnes také vyvíjí personalizované náplasti pro přenos účinných látek na kůži. A jako poctu pro svou značku parfémů Viktor & Rolf byly vyrobeny s využitím 3D tisku originální luxusní obaly pro patnáct kusů jejich nejoblíbenějšího parfému Flowerbomb. Tyto umělecké kousky byly vytištěny z pryskyřice, vyleštěny, ručně sestaveny, dostaly pokování z růžového zlata – a nakonec byly prodány v ceně 2500 dolarů za kus.
Abychom nezůstali jen u jedné firmy, jmenujme ještě jednu francouzsku značku – Chanel. Ta prodává už od roku 2017 řasenku pro extrémní objem Le Volume Révolution, jejíž kartáček je vytištěn technologií 3D tisku a jehož tvaru jinou technologií výroby nelze dosáhnout. Jednalo se tehdy v kosmetickém oboru o vůbec první masovou výrobu takového výrobku na světě.


