Potraviny, se kterými vás nemoc nedostihne

Naše tělo v zimě potřebuje doplnit energii, vitaminy a posílit imunitu, jinak lehce podlehneme chřipce nebo viróze, která půjde okolo nás.

Většinou to řešíme citrusovými plody. Ideálním zdrojem jsou ale i sezonní potraviny. Proč jim dát přednost? Hned z několika důvodů. Jsou (skoro) čerstvě sklizené, obsahují velké množství živin a jsou i relativně levné. Navíc nám půda vydává suroviny, které jsou v daném ročním období aktuální, tedy na podzim potraviny, které zahřívají.

Vsaďte na lokální zdroje

Třebaže exotické ovoce je v chladných dnech lákavé, vsaďte na klasiku. „Přece jen tropické ovoce muselo být řádně ošetřeno a ,nadopováno‘, aby vydrželo až k vám na talíř. „Vsaďte proto na lokální zdroje. Tradiční jablka nikdy nevyjdou z módy. Obsahují velké množství minerálních prvků, vitaminů, ale i enzymů, které jsou prospěšné pro trávení. Jablko je zároveň osvědčený antioxidant,“ radí výživová poradkyně Mgr. Alena Balíková Přídová.

Podobně je to s další vitaminovou bombou – rakytníkem. Je bohatý na vitamin C, A, P, E a K. Obsahuje velké množství minerálů a antioxidantů. Nabízí kromě obrany organismu i prevenci. Čaj z rakytníku nejenom posílí imunitu, ale doplní také pitný režim, a když posnídáte marmeládu, povzbudíte organismus hned po ránu.

Mezi typické podzimní potraviny patří rovněž dýně. Dlouho byla popelkou, ale v poslední době se jí v naší kuchyni začíná dařit. Vaří se z ní nejen polévka, ale osvědčuje se i jako příloha k masu nebo jako součást dezertů.

Něco na zahřátí

Stejné popularitě se těší také zázvor. S příchodem chladných dnů začneme mít chuť na zázvorový čaj. Můžeme z něj ale vyrobit smoothie a kombinovat ho třeba s banánem, medem a limetkou. Přidat ho můžete i do různých pomazánek.

I na hroznovém víně si můžeme pochutnat mimo hlavní letní sezonu. Jde o jedno z nejšlechtěnějších druhů ovoce, které představuje neoddělitelnou součást středomořského jídelníčku. Možná i díky němu se lidé na jihu dožívají vysokého věku při dobré vitalitě. Důvodů k jeho konzumaci je hned několik. „Pro regenerační a antioxidační účinky, především díky resveratrolu ve slupce. Zároveň je bohaté na vlákninu, tudíž pozitivně působí na zažívání. Díky kyselině hroznové se čistí močové cesty a ledviny. Zuby, kosti, nehty a vlasy posílí zase křemík. Hroznové víno je jednoduše energetickým mixem pro celé tělo. Zároveň je ale velmi sladké, proto si ho při snaze o redukci váhy dopřávejte sporadicky,“ doporučuje Mgr. Alena Balíková Přídová.

Jak ošálit „mlsnou“

Když vás bude honit, dejte si sezonní ovoce, třeba i sušené (švestky nebo meruňky), ale ani s nimi to nepřehánějte. Ideální jsou i nejrůznější semínka. Ty můžete „zobat“ místo chipsů. Zpravidla mají vysoký obsah bílkovin a tuků, ale také vlákniny, vitaminů, minerálů a antioxidantů. Velkým hitem jsou chia semínka, která mají vysoký obsah bílkovin, vlákniny, omega-3 nenasycených mastných kyselin a aminokyselin. Trendem jsou v poslední době rovněž konopná semínka.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v K&W 01-02.2019

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *