Jak se zbavit stresu

Konec roku přináší tlak okolo žaludku mnohým z nás. Tentokrát však nejde jenom o to, aby se líbily dárky pod stromečkem a zvládli jsme všechno nachystat včas na Vánoce. Pandemie přinesla horší problémy.

Za normálních okolností toho stihneme hodně a těší nás pocit z dobře vykonané práce. Mnohých z nás se ale kvůli koronavirové krizi zmocňuje letargie, pocit marnosti, strach a úzkost. Trápí nás sociální izolace, máme obavy o zdraví své i svých blízkých… Jak proti těmto pocitům bojovat?

Určitě nám pomůže práce, odvede naše nepříjemné myšlenky. Ale pozor! Člověk nefunguje jako stroj. Mozek potřebuje střídat intenzivní aktivitu s hlubokým odpočinkem, aby mohl dobře sloužit. V opačném případě se z nás můžou stát workoholici – a to je stejně špatné (spíš horší), než se pravidelně věnovat prokrastinaci. Naopak občasné „sladké nicnedělání“ nám pomůže se zlepšovat, lépe si věci pamatovat a být spokojenější.

Dobré jídlo, film nebo wellness doma

V této těžké době si nezapomínejte udělat čas na činnosti, které vás těší. Uvařte si zamilované jídlo. Pusťte si oblíbený film. Zkrátka vědomě pracujte na minimalizaci obav. Vytvořte si denní režim a dodržujte ho. Do něj určitě patří i péče o sebe. Stěžovala jste si v minulosti, že na ni nemáte čas? Tak teď ho máte k dispozici dost a dost. Za dokonalé a pravidelné čištění se vám pleť bohatě odmění. Jste zvyklá se každý den líčit? Nezanedbávejte make-up ani doma. Jistě se najde někdo, kdo ocení, že jste stále stejně půvabná.

Pohodu vám jistě dodá i domácí wellness. Ve voňavé koupeli se zapálenou svíčkou si můžete udělat peeling nebo jen tak myslet na příjemné věci. A potom tělo ošetřit mlékem nebo olejem, aby nebyla pokožka vysušená. To jsou přesně prožitky, které si pro velké zaneprázdnění za běžných okolností nemůžeme dovolit. A víte, že docela dobře se dá cvičit nebo tancovat i doma? Chce to jenom přinutit se. A čas máme.

Vitaminová nálož

Psychická nepohoda může vyplývat i z nedostatku vitaminů a minerálů, který následně způsobuje nerovnováhu v organismu. Obáváte se, že potřebné potravinové doplňky už v lékárně neseženete? Nevadí, vsaďte na vyváženou stravu. Pro posilnění imunity jsou klíčové zejména vitaminy A, B, C, D a E. Do jídelníčku zařaďte mléčné výrobky, obilniny, citrusové plody, rostlinné oleje, oříšky. Nezapomínejte na náš nový, nedávno pojmenovaný orgán: mikrobiom. Výzkum prokázal, že zdravá střeva jsou základem dobré imunity. Dopřejte jim proto dostatek vlákniny v podobě čerstvého ovoce a zeleniny nebo luštěnin.

Dlouhodobý stres může v těle spustit zánětlivé procesy. Jezte proto potraviny s protizánětlivými účinky. Mezi ně patří například kurkuma, zázvor a česnek. Vědci také odhalili, že záněty poškozují naši pokožku a způsobují rychlejší stárnutí. I to je důvod nepropadat pesimismu, zbytečně nám přidělá vrásky.

Zachyceni v sítích

Sociální sítě jsou opravdovým symbolem dneška. Přinášejí nám naprostou propojenost. Dokonce hrozí nebezpečí, že když si nedáme pozor, můžeme se do nich úplně zaplést. V mimořádné době, jakou právě žijeme, nám ale přinášejí kontakt s okolím, který silně postrádáme. Ale i tak platí, že bychom neměli být „zasíťováni“ celý den. Dopřejme si i chvíli pro sebe. Čas o samotě pouze se svými myšlenkami je součástí každodenního rozvrhu všech vysoce úspěšných lidí. Nenechte si ukrást své myšlenky, necháváte si tak ukrást svůj život.

Ve výzkumech se ukázalo, že průměrně zkontrolujeme svůj telefon 85krát denně. Je to dvakrát víc, než člověk odhaduje. Znamená to, že kontrola telefonu se stává něčím nutkavým, bezděčným, zcela podvědomým. Nezapomínejme, že všechny technické vymoženosti jsou dobrým sluhou, a ne naším pánem. Zkuste si každý den aspoň nějaký čas dát detox od všech technologických pomocníků.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v K&W 11-12.2020

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *