Párování potravin aneb jak dodat tělu co nejvíce živin

Staré přísloví říká, že jíme proto, abychom žili, a nežijeme proto, abychom jedli.

Jenže málo platné, způsobem stravování se zabýváme čím dál tím víc. Chceme jíst zdravě, ale přitom si i pochutnat. Je to možné, jen při tom mějte na paměti, že některé potraviny „se nemají rády“ a jiná kombinace je naopak prospěšná.

Zatímco si pochutnáváme na jídle, probíhá v našem zažívacím traktu poměrně složitý proces jeho zpracování. Ve snaze o pestrost si třeba složíte jídelníček z různorodých jídel.

Místo „pokojíčku v bříšku“ se ale objeví nečekané problémy. Nevhodným párováním potravin se navíc často ochuzujete o potřebné výživné látky. Zvyšte jejich příjem ze zdravých potravin vhodným kombinováním. Zlepšíte si tak zažívání, a navíc se vám otevřou dveře do světa nevšedních chutí.

Karotenoidy a tuky

Mnoho druhů ovoce a zeleniny obsahuje takzvané karotenoidy. Jsou to přírodní pigmenty dodávající potravinám, jako jsou například rajčata, mrkev a špenát, jejich krásně syté odstíny. Karotenoidy můžeme považovat za přírodní antioxidanty, které pomáhají organismu v boji proti předčasnému stárnutí buněk. Tyto důležité sloučeniny jsou rozpustné v tucích. Co to v praxi znamená? Když tělu dopřejete kombinaci ovoce či zeleniny a zdravých tuků, bude schopno přijmout mnohem více karotenoidů.

Tip KW: Mezi zdravé tuky rozhodně patří avokádo, lněné semínko, olivový olej a oříšky. Nebojte se tyto zdroje nenasycených mastných kyselin zařadit nejen do přípravy salátů, ale i osvěžujících ovocných či zeleninových koktejlů.

Vitamin C a železo

O důležitosti vitaminu C má většina lidí povědomí již od útlého dětství. Na význam železa ale často zapomínáme. Pokud bychom dlouho zanedbávali jeho příjem, mohli bychom si přivodit celou řadu onemocnění, především chudokrevnost. Železo je v potravinách zastoupeno ve dvou formách – hem (laicky řečeno jde o strukturu obsahující atom železa) a non-hem.

„Forma hem se vyskytuje především v živočišných zdrojích potravy bohatých na hemoglobin, tedy v červeném mase, rybách nebo drůbeži, a je pro tělo snadněji vstřebatelná,“ objasňuje expertka Susan Bowerman z Herbalife. „Non-hem železo najdeme zejména v rostlinných zdrojích potravy, jako například luštěninách, sušeném ovoci, obilninách a zelenině. Abyste tělu dodali z non-hem železa maximum, vždy jej kombinujte s vitaminem C, který kromě citrusových plodů naleznete i v kiwi, brokolici, zelí nebo černém rybízu. Nebojte se tedy do oblíbeného koktejlu se špenátem přidat kousek kiwi a zpestřit listový salát osvěžujícími kousky grepu,“ doporučuje Susan.

Tip KW: Jestliže dáváte přednost rostlinné stravě před živočišnou a nemáte tak přísun hem železa, sáhněte po červené řepě. Ta patří mezi tradiční léčiva proti chudokrevnosti.

Zelený čaj a citron

„Zelený čaj je považovaný za zázrak, který se podle výzkumů výrazně podílí na prodloužení doby aktivního života. Díky obsahu fytonutrientů navíc působí jako prevence před vnějšími hrozbami pro organismus a posiluje jeho obranyschopnost,“ zdůrazňuje odbornice. Abyste z těchto látek vytěžili co nejvíce, ochuťte si šálek čaje čerstvě vymačkaným citronem.

Bohatým obsahem vitaminu C pomůžete tělu vstřebat maximum potřebných užitečných sloučenin. Dobře poslouží také matcha tea nápoje. Matcha tea je speciálně namletý prášek pocházející z Japonska, který v sobě díky způsobu zpracování zachovává antioxidanty, aminokyseliny, minerály a různé druhy vitaminů.

Tip KW: Bojíte se překyselení žaludku po citronu? Zkuste jiný druh ovoce, třeba šťavnaté kousky osvěžujícího ananasu nebo čerstvé jahody.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v K&W 09-10.2018

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *