Seďte funkčně!

Pro současný způsob života je nejtypičtější poloha v sedu. Sedíme v práci, v dopravních prostředcích i doma…

Průměrně denně prosedíme jedenáct hodin. A navíc velmi často i špatně.

U pracovního stolu se hrbíme, za volantem vystrkujeme dopředu bradu, na pohovce jsme zkroucení jako paragraf, v kině mají divná křesla… Není divu, že nás bolí záda, trápí křečové žíly, špatně se nám dýchá i tráví, máme nadváhu a špatnou náladu.

Přemíra sezení totiž představuje podle odborníků pro zdraví stejně zákeřné nebezpečí jako kouření. Naše tělo je stvořeno k pohybu, pravěký lovec toho moc nenaseděl a rovněž jeho partnerka se při udržování ohně a sbírání kořínků dost naběhala. Dlouhé sezení, kterému se v naší civilizaci nelze vyhnout, je proto nutné kompenzovat pohybem.

„Když se nehýbeme, je naše tělo jakoby vypnuté. Zpomaluje se krevní i lymfatický oběh, vznikají problémy s trávením i metabolismem tuků, ochabují svaly. Také páteř dostává zabrat, protože při sezení se neaktivují hluboké stabilizační svaly jako při stání, a tak meziobratlové ploténky musí nést tíhu celé horní poloviny těla. Při dlouhodobém sezení pak dochází až k deformacím a degeneraci pohybového aparátu,“ varuje Jana Havrdová z Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz.

Místo křesla míč

Negativní důsledky sedavého způsobu života se aspoň zčásti zmírní, sedíme-li správně. Na pracovní židli by měl kyčelní i kolenní kloub s podlahou svírat pravý úhel. Ještě lepší je nastavit výšku sedáku mírně výš, tak aby kyčelní kloub byl lehce nad kolenním. Opěradlo židle by mělo podpírat bederní páteř. Pomáhá opřít si bederku do overballu.

V pauzách – fyzioterapeuti doporučují je zařadit každých 60 minut – si s ním můžete zacvičit. Dobré je také vyměnit čas od času, ale rozhodně ne na celou pracovní dobu, manažerské křeslo za velký míč. Donutí člověka k pohybům pánve, které zapojí drobné svaly, aby na páteři vyrovnávaly postavení trupu. Pokud si nemůžete v práci sezení na míči dovolit, zkuste sed na diskrétnějších nafukovacích čočkách nebo na jakékoli labilní ploše.

Cítit auto pod pánví

Ještě větší škody na páteři může napáchat dlouhodobé sezení v autě. Konstrukce standardního automobilového sedadla neumožňuje dodržet základní pravidla zdravého sedu, kolena nemůžou být při jízdě automobilem níž než kyčle. O to větší pozornost je nutné věnovat výškovému nastavení sedadla i polohy opěradla.

U osobních automobilů by měla být výška sedadla seřízena tak, aby mezi střechou a hlavou řidiče bylo možné prostrčit sevřenou pěst na výšku. Jedná se tedy zhruba o prostor vysoký 7 cm.

Opěradlo se sedákem by mělo svírat úhel 95 až 100 stupňů, aby řidič mohl pod pánví vnímat, co se s automobilem děje, kam se vůz stáčí. Řidič by měl sedět vzpřímeně, protože přes záda opřená pevně v opěradle směřuje informace o pohybu vozu do středního ucha – centra rovnováhy.

Měla by tam dorazit co nejrychleji, aby řidič mohl co nejdříve zareagovat na změnu chování vozidla. Pauzy v řízení spojené s protažením svalů jsou nezbytné. Zkuste i během jízdy, pokud to provoz a bezpečnost jízdy dovolují, střídat polohy pánve, ramen, hlavy, nohou i rukou.

Dech potřebuje svaly

Špatné sezení, ať už v autě, nebo v zaměstnání, může být příčinou zvýšené únavy, případně i mikrospánku, což v prvním případě může přinést tragické následky a v druhém potíže. Nesprávné postavení těla totiž vede k nedostatečnému zásobení orgánů kyslíkem. „Při špatném sezení dochází k poruchám dechu, říká fyzioterapeut Martin Šťastný. „Ženy mají tendenci dýchat jen do hrudníku, muži spíš do břicha. Významnou roli jak pro správné dýchání, tak pro postavení těla má tzv. trupový válec, tzv. Core. Ten tvoří hlubší svaly břicha, zad, bránice a dna pánevního. Jeho funkce je důležitá nejen pro posturalitu, tedy správné nesení, nikoliv jak se často říká držení, těla, ale i pro volné dýchání. Tato nezávislá funkce umožní volný dech, který nadnáší a nezvyšuje napětí. Dech a Core systém jsou na sobě nezávislé, ale navzájem ovlivňují kvalitu jeden druhého.“

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v K&W 01-02.2020

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *